Piaţa românească de e-commerce este estimată la o valoare de şapte miliarde de euro, cu o rată de creştere peste media Uniunii Europene (UE), iar mai mult de 40% din comerţul online al României provine din vânzările transfrontaliere, reiese dintr-o analiză de specialitate a companiei de fintech Ebury.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Sectorul românesc de e-commerce a evoluat dintr-o „piaţă internă în plină expansiune într-unul dintre cele mai dinamice ecosisteme orientate spre export din Europa Centrală şi de Est”. Cu o valoare estimată la aproximativ 7 miliarde de euro (în 2024) şi o rată anuală de creştere peste media Uniunii Europene, România se poziţionează, astăzi, „printre cele mai promiţătoare hub-uri europene de comerţ electronic”. Totuşi, peste 40% din comerţul online al României provine deja din vânzări transfrontaliere, comparativ cu aproximativ 30% în Polonia şi 35% în Ungaria.
Această schimbare marchează „o transformare structurală: companiile locale nu mai vând doar consumatorilor români – ele devin exportatori de produse şi servicii digitale pe întreg continentul. Dar expansiunea internaţională aduce cu sine un nou nivel de complexitate. Aici intervine valoarea adăugată a fintech-urilor specializate, care oferă infrastructura necesară pentru susţinerea creşterii cross-border”, se arată într-un comunicat de presă al fintech-ului Ebury, transmis AGERPRES.
Potrivit sursei citate, comercianţii români care pătrund pe noi pieţe se confruntă cu o reţea complicată de bariere financiare şi de reglementare: volatilitate valutară care afectează direct marjele de profit; sisteme de plăţi fragmentate şi întârzieri în decontările dintre jurisdicţii diferite; reţele complexe de furnizori, care implică plăţi în mai multe valute şi reconcilierea tranzacţiilor; acces limitat la infrastructura bancară locală, mai ales pe pieţele non-euro, transmite Agerpres.
„Aceste dificultăţi nu sunt specifice României – ele apar în orice piaţă emergentă de e-commerce care încearcă să se extindă internaţional. Diferenţa o face viteza cu care jucătorii locali reuşesc să se adapteze şi să-şi profesionalizeze operaţiunile financiare. În acest context, Ebury pune la dispoziţia companiilor conturi multi-valută, plăţi internaţionale şi instrumente de gestionare a riscului valutar – toate integrate într-o platformă digitală unică. În termeni practici, fintech-ul le permite comercianţilor online să se concentreze pe creştere, nu pe riscurile valutare – transformând o vulnerabilitate într-o sursă de stabilitate şi predictibilitate”, susţin specialiştii.
Aceştia sunt de părere că următoarea etapă de dezvoltare a comerţului electronic românesc va depinde de capacitatea companiilor de a se integra în lanţurile globale de valoare, nu doar ca vânzători, ci şi ca participanţi conectaţi financiar. Astfel, pe măsură ce piaţa europeană devine tot mai integrată şi reglementările evoluează (inclusiv Directiva privind PSD3 şi Regulamentul privind plăţile instant), distincţia dintre comerţul local şi cel transfrontalier va dispărea treptat.
„Câştigătorii acestei tranziţii vor fi cei care reuşesc să combine acoperirea digitală cu eficienţa financiară – un domeniu în care infrastructura fintech are un rol definitoriu. Comerţul online transfrontalier nu mai este doar o poveste de retail – este o poveste despre sisteme financiare, despre cum tehnologia, lichiditatea şi gestionarea riscurilor redefinesc competitivitatea. Pentru România, oportunitatea este clară: valorificarea talentului digital, a reţelelor logistice şi a spiritului antreprenorial – sprijinite de instrumente fintech care fac din extinderea globală nu doar o posibilitate, ci şi o strategie sustenabilă de creştere”, se menţionează în comunicat.
Ebury este o companie globală de fintech, fondată în anul 2009, ce oferă servicii, precum: plăţile şi colectările transfrontaliere, gestionarea riscurilor valutare (FX) şi împrumuturi de afaceri.
 
			 
						 
												 
												 
												
 
				 
						 
						 
						