Ai vrea să urmărești un film cu un actor AI? Implicațiile ar putea fi unele majore

Actrița generată AI Tilly Norwood
Credit foto: X/@FilmUpdates

Tilly Norwood și-a lansat oficial cariera de actor luna aceasta, la Festivalul de Film de la Zurich. Prima sa apariție a fost în scurtmetrajul AI Commissioner, lansat în iulie. Potrivit producătoarei Eline Van der Velden, Norwood a atras deja atenția mai multor agenți, informează The Conversation.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Dar Norwood nu este o persoană reală. Ea a fost generată de inteligență artificială (AI). Actorul „digital” a fost creat de Xicoia, divizia AI a companiei de producție Particle6, fondată de actorul olandez transformat în producător Ven der Velden. Scurtmetrajul AI Commissioner a fost scris tot cu ajutorul AI, prin ChatGPT.

Pe pagina sa de Facebook, Norwood a postat: „Poate că sunt generată de AI, dar simt emoții foarte reale acum. Sunt foarte entuziasmată pentru ce urmează!”

Industria cinematografică, însă, nu a primit-o cu căldură. Actorii și publicul s-au declarat împotriva apariției ei. Rămâne întrebarea: este acesta viitorul filmului sau doar un truc de marketing?

„Tilly Norwood nu este un actor”

Norwood introduce un tip nou de tehnologie în Hollywood. Spre deosebire de CGI, unde mișcările unui actor sunt capturate și transformate într-un personaj digital, sau de animații vocale realizate de oameni, Norwood nu are un actor în spatele performanței sale. Fiecare expresie și replică este generată de AI.

Norwood a fost „antrenată” pe baza performanțelor a sute de actori, fără plata sau consimțământul lor, și folosește informațiile din aceste performanțe pentru fiecare expresie și replică.

Această apariție vine la mai puțin de doi ani după grevele actorilor care au paralizat Hollywood-ul, cu AI ca subiect central. Deși acordul final a limitat replicile digitale ale fețelor și vocilor actorilor, nu a interzis complet „falsurile sintetice”.

Sindicatul american SAG-AFTRA a declarat: „Ca să fie clar, ‘Tilly Norwood’ nu este un actor; este un personaj generat de un program de calculator, antrenat pe munca a nenumărați profesioniști, fără permisiune sau compensație.”

Actorii reali au limite și sunt protejați de agenți, sindicate și coordonatori de intimitate, care negociază ce poate fi arătat pe ecran. Norwood poate fi „forțată” să interpreteze orice, în orice context, ceea ce ridică probleme etice privind reprezentarea corpului feminin digital atât în cinematografie, cât și în pornografie.

Este artă?

Creativitatea este considerată o trăsătură umană, iar arta ca expresie a experienței umane. Performanțele lui Norwood nu provin din experiență umană, ci dintr-o bază de date cu performanțe existente.

Toți artiștii se inspiră unii de la alții, dar influența umană are limite. AI nu are însă astfel de limitări. Norwood poate absorbi sute de performanțe într-un mod imposibil pentru un actor real.

Producătoarea Van der Velden susține că Norwood este „un nou instrument” pentru creatori, dar aici instrumentul realizează actul creativ în sine… AI-ul devine atât instrument, cât și artist.

Vor accepta publicul actorii AI?

Supraviețuirea lui Norwood depinde mai mult de reacția publicului decât de cea a industriei. Studiile arată că oamenii preferă arta creată de oameni, chiar dacă rezultatul este identic.

Dacă publicul acceptă actorii AI, consecințele depășesc gusturile. Locurile de muncă pentru actori începători și intermediari ar putea dispărea, iar cererea pentru echipe întregi de producție, machiaj, costume, lumini, decoruri, ar putea scădea. Economiile studiourilor ar favoriza AI, mai ieftin, mai controlabil și fără sindicate.

Imaginea de ansamblu

Tilly Norwood nu reprezintă doar viitorul Hollywood-ului, ci un test cultural al valorii pe care o acordăm creativității umane. Ce vrem de la artă? Eficiență sau expresie umană? Dacă acceptăm actori sintetici, ce ne oprește să înlocuim și alți creatori, scriitori, muzicieni, designeri, cu AI, fără consimțământ sau remunerație?

Practic, suntem la o răscruce. Reglementăm AI în artă, ne opunem sau îl acceptăm? AI-ul există deja, iar unele segmente de public îl vor accepta. Riscul este că alegând imitația în locul artei umane, putem remodela cultura într-un mod dificil de inversat.

  • George Radu este un autor care abordează subiecte variate din domeniul tehnologiei, apărării și viitorului. Domeniile sale de expertiză includ inteligența artificială etică, interfețele om-mașină (HMI), realitatea augmentată și virtuală aplicată (XR), precum și impactul social și cultural al noilor tehnologii. Nu se teme să pună întrebări dificile și să exploreze implicațiile filozofice ale inovațiilor tehnologice.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...