Un studiu realizat de Universitatea din East Anglia, în colaborare Universitatea Jilin din China, aruncă o lumină nouă asupra limitelor scrisului generat de inteligență artificială. Deși ChatGPT poate redacta eseuri argumentativ-logice care respectă convențiile academice, cercetătorii au constatat că îi lipsește un ingredient esențial, implicarea umană, potrivit Phys.org.
Publicat în revista Written Communication, studiul a comparat 145 de eseuri scrise de studenți cu tot atâtea eseuri generate de ChatGPT pe aceleași subiecte. Concluzia? Textele AI sunt mai impersonale, mai puțin persuasive și adesea lipsite de contact direct cu cititorul.
Nota umană face diferența
„Am descoperit că eseurile scrise de oameni sunt pline de întrebări retorice, remarci personale și adresări directe, semne ale unei voci autentice care încearcă să convingă și să implice. Eseurile generate de AI sunt, în schimb, corecte, dar plate”, a declarat prof. Ken Hyland, autorul principal al studiului.
Hyland, specialist în educație și comunicare academică, subliniază că problema nu este doar de ordin stilistic. Lipsa unor „markeri de angajare”, tehnici retorice care creează o relație între autor și cititor, afectează calitatea argumentării. Eseurile AI tind să evite pozițiile clare și nu exprimă o opinie autentică, preferând generalizările și formulările neutre.
Pierderea gândirii critice este un real pericol
Această descoperire vine într-un moment în care tot mai multe instituții de învățământ se confruntă cu o dilemă, cum să gestioneze utilizarea inteligenței artificiale de către elevi și studenți fără a submina procesul educațional.
„Profesorii sunt tot mai îngrijorați că elevii vor trișa folosind AI. Dar mai important este că, dacă elevii nu mai scriu cu mâna lor, nu mai învață să gândească. Scrisul este gândire exprimată”, afirmă Hyland.
ChatGPT, util doar ca unealtă complementară
Cercetarea, realizată în colaborare cu profesorul Kevin Jiang de la Universitatea Jilin din China, nu condamnă folosirea ChatGPT în educație, dar avertizează împotriva abuzului. AI poate fi un instrument util în procesul de învățare, pentru brainstorming, corectură sau structurarea ideilor, dar nu poate (încă) înlocui gândirea critică și expresia personală.
Scrisul academic nu e doar despre gramatică sau structură. Este despre a-ți susține ideile cu pasiune și convingere. Iar asta, deocamdată, nu o poate face nicio mașină.