Modelele de inteligenţă artificială pot accelera procesele fiscale prin extracţia şi structurarea datelor din documente sau monitorizarea modificărilor legislative, însă nu pot prelua responsabilitatea fiscală, atrag atenţia reprezentanţii companiei de consultanţă PwC România, citată de Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
„De la modele generative la clasificare automată a tranzacţiilor, Inteligenţa Artificială (AI) aduce beneficii clare: procese mai rapide, mai precise şi o reducere semnificativă a efortului manual. Totuşi, uneori între entuziasm şi implementările reale există o diferenţă importantă – iar companiile care o înţeleg pot obţine un avantaj competitiv major. În procesele fiscale, entuziasmul privind utilizarea AI este rezultatul evoluţiei rapide a modelelor lingvistice de mari dimensiuni (LLM), unde vedem o creştere accelerată a chat-urilor şi soluţiilor bazate pe inteligenţă artificială, în timp ce presiunea de automatizare a proceselor este din ce în ce mai mare odată cu digitalizarea raportărilor fiscale şi nevoia de procesare a unor volume semnificative de date”, se menţionează într-o analiză PwC.
Conform sursei citate, inteligenţa artificială poate accelera şi susţine aceste procese, însă este important de menţionat că nu poate compensa lipsa de date, a informaţiilor corecte şi coerente sau a proceselor standardizate.
„Sunt situaţii în care, chiar şi în prezenţa datelor, AI nu funcţionează încă în fiscalitate. Ne referim la determinarea tratamentului fiscal în situaţii complexe, analiza fiscală 100% autonomă sau interpretarea legislaţiei fiscale”, se mai precizează în document.
Pe de altă parte, sunt multe scenarii în care AI poate fi folosită cu succes, precizează specialiştii PwC România.
„Doar pentru a oferi câteva exemple, ne uităm la soluţii bazate pe AI care ne pot ajuta în extracţia şi structurarea datelor din documente (facturi, contracte, declaraţii), generarea unor variante preliminare de documente (minute întâlniri, comparaţii între documente, sugestii de modificări în rapoarte şi contracte raportat la legislaţie), asistenţi AI pentru întrebări din procedurile şi regulamente interne, identificare modificări legislative în mod facil şi chiar reconciliere fiscală şi identificarea anomaliilor. Aceste soluţii există deja şi pot fi personalizate pe specificul nevoilor fiecărei societăţi. Cu siguranţă, modelele lingvistice de mari dimensiuni sunt puternice, iar AI ne poate ajuta în eficientizarea activităţilor zilnice şi a proceselor repetitive sau consumatoare de timp, însă nu poate prelua responsabilitatea fiscală. Factorul uman rămâne esenţial.”, susţin consultanţii PwC.
Prin urmare, oricât de vaste ar fi volumele de date corecte şi standardizate la dispoziţia noastră sau oricât de elaborat ar fi promptul folosit, nu trebuie să pierdem din vedere importanţa supervizării umane, arată sursa citată. Acest aspect devine cu atât mai crucial atunci când ne referim la domeniul fiscalităţii, unde experienţa profesionistului este, de multe ori, cheia unor decizii corecte şi responsabile. Tehnologia este un aliat puternic, dar controlul şi validarea finală trebuie să rămână în mâinile experţilor, se mai arată în document.
„Pentru a dezvolta şi implementa cu succes soluţii bazate pe inteligenţă artificială trebuie, în primul rând, să identificăm acele situaţii în care ne poate ajuta, să ne asigurăm că avem disponibile datele relevante şi, nu în ultimul rând, că implementăm un cadru robust de control prin implicarea experţilor umani, asigurând astfel nu doar acurateţea şi relevanţa rezultatelor generate de AI, ci şi respectarea rigorilor fiscale. Inteligenţa artificială nu este magie – este un instrument, iar atunci când este folosit corect, poate transforma departamentele de taxe, aducând eficienţă, consistenţă şi capacitatea de a face faţă cerinţelor digitale din ce în ce mai complexe”, se mai precizează în raport.