Cercetătorii chinezi au demonstrat că modelele de inteligență artificială (AI) cu limbaj de mari dimensiuni și capacitate multimodală (MLLM) pot forma reprezentări mentale ale obiectelor foarte asemănătoare cu cele umane, transmite marți EFE.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Descoperirea, realizată de Institutul de Automatizare al Academiei de Științe din China în colaborare cu Centrul de Excelență în Științele Creierului și Tehnologie Inteligentă, a fost publicată în revista Nature Machine Intelligence. Studiul combină analize de comportament și neuroimagistică pentru a explora dacă aceste modele „înțeleg” cu adevărat obiectele dincolo de a le recunoaște formele, transmite Agerpres.
Printr-o sarcină cunoscută sub numele de „intrusul” — care constă în a identifica, într-un set de trei obiecte, care este cel mai diferit de celelalte două — cercetătorii au colectat 4,7 milioane de decizii ale unor modele de AI, comparând trio-uri de 1.854 de obiecte din lumea naturală.
Analiza a permis identificarea a 66 de dimensiuni conceptuale stabile și cu un grad ridicat de interpretare, care au arătat o organizare semantică similară cu cea a cogniției umane.
Reprezentările interne și activitatea cerebrală
Pe lângă analizele comportamentale, studiul a inclus comparații cu date din neuroimagistica umană pentru a examina dacă reprezentările interne ale modelelor se aliniau cu activitatea cerebrală. S-a detectat o corespondență remarcabilă în regiuni precum zona fusiformă facială, cortexul retrosplenial sau zona parahippocampală, toate implicate în procesarea categoriilor vizuale și conceptuale.
Deși modelele nu reproduc în mod identic gândirea umană, structurile lor interne reflectă aspecte cheie ale cunoașterii conceptuale, ceea ce le consolidează potențialul ca bază pentru construirea de sisteme AI cu o arhitectură cognitivă mai umană.
Modelele recente de limbaj create în China, precum Deepseek, Doubao sau Yuanbao, au provocat o mare agitație mediatică și economică în ultimele luni, deoarece sunt capabile să concureze cu capabilitățile competitorilor lor americani la un preț mai mic. Cu toate acestea, unii experți din domeniu s-au arătat sceptici față de apariția bruscă și concomitentă a atât de multor servicii similare în China și există dubii cu privire la capacitatea reală de expansiune globală a „chatbot-urilor” chineze din cauza cenzurii exercitate de către autorități.