Roboţii conversaţionali bazaţi pe inteligenţă artificială (AI), cum ar fi ChatGPT, încep să fie utilizaţi ca instrumente de informare, în special de către tineri, conform unui raport anual de referinţă asupra media publicat marţi, transmite Reuters, potrivit Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
„Roboţii conversaţionali bazaţi pe AI sunt utilizaţi în premieră ca sursă de ştiri”, a rezumat Mitali Mukherjee, directoarea Institutului Reuters pentru Studierea Jurnalismului, în preambulul raportului din 2025 asupra informaţiei digitale.
Acesta se bazează pe sondaje online realizate de YouGov în rândul a 97.000 de persoane din 48 de ţări.
Deocamdată, numărul total de respondenţi care declară că utilizează AI în fiecare săptămână pentru a se informa este „relativ scăzut” (7%), conform raportului.
Însă, această proporţie este „mai mare” în rândul tinerilor – creşte la 12% în rândul celor cu vârsta sub 35 de ani şi ajunge la 15% în rândul celor sub 25 de ani.
Dintre instrumentele de acest tip, ChatGPT (de la compania americană OpenAI) este cea mai utilizată sursă de informaţii, devansând Gemini de la Google şi Llama de la Meta.
În plus, respondenţii consideră aceste instrumente interesante pentru personalizarea informaţiilor şi adaptarea lor într-un mod mai eficient la nevoile utilizatorului. Spre exemplu, prin rezumatul articolelor, pentru ca acestea să poată fi citite mai rapid (27% dintre respondenţi), traducerea acestora (24%), formularea de recomandări (21%) şi chiar prin răspunsul oferit la întrebări referitoare la actualitate (18%).
Cu toate acestea, în pofida acestei utilizări emergente, respondenţii din majoritatea ţărilor „rămân sceptici cu privire la folosirea AI în domeniul informaţiei şi preferă ca oamenii să continue să joace un rol”. Ei se tem că informaţiile produse în principal de AI sunt „mai puţin transparente” şi „mai puţin demne de încredere”.
Modelele AI se alimentează cu datele pe care le găsesc pe internet, inclusiv materiale de presă, pentru a putea produce text sau imagini pe baza unei simple solicitări formulate în limbaj cotidian.
Unele instituţii media au optat să încheie acorduri cu jucătorii AI pentru a obţine venituri. În schimb, alţii au iniţiat acţiuni în justiţie pentru încălcarea drepturilor de autor.
Publicat anual de Institutul Reuters, afiliat universităţii britanice Oxford, raportul asupra informaţiei digitale este considerat un instrument de referinţă pentru analiza schimbărilor din mass-media.