Organizația „Salvați Copiii” lansează campania „Vorbește cu ALEX”, primul experiment social care utilizează inteligența artificială pentru a simula transformările emoționale ale unui copil expus fenomenului grav de bullying. Prin acest experiment, inițiatorii campaniei doresc să evidențieze impactul „profund și adesea invizibil” al bullyingului asupra copiilor, care trec de la deschidere și entuziasm la anxietate, retragere și tăcere. Inclusiv pasiunile, cândva surse de bucurie, devin „puncte sensibile”, asociate cu „umilințele trăite”, transmite News.ro.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
ALEX, un agent AI creat cu profilul unui copil de 9 ani – curios, vesel, pasionat de fotbal și jocuri video, cu o viață echilibrată și sprijin familial – a fost „hrănit” cu peste 5.000 de relatări autentice ale copiilor din școlile din România care au trăit experiențe de bullying. Pe măsură ce aceste experiențe au fost integrate în sistemul său, comportamentul lui ALEX s-a schimbat dramatic: de la deschidere și entuziasm la anxietate, retragere și tăcere. Chiar și pasiunile sale, cândva surse de bucurie, au devenit puncte sensibile, asociate cu umilințele trăite.
Campania desfășurată de Salvați Copiii în parteneriat cu Heist Industries aduce în prim-plan acest fenomen grav printr-o inițiativă care combină tehnologia cu empatia. Alex, copilul AI, a fost creat tocmai pentru a arăta, în mod vizibil și tangibil, cum poate fi transformat un copil de cuvintele celor din jur.
Impactul bullyingului asupra copiilor
„Când l-am terminat de configurat pe Alex ne-am gândit: dacă un copil creat din coduri și algoritmi poate fi afectat atât de mult de cuvinte, ce se întâmplă cu un copil real, care simte frică, rușine și singurătate? Alex nu e doar un agent AI, ci e o metaforă dureroasă a ceea ce trăiesc mulți copii în fiecare zi. Prin el, vrem să facem consecințele bullyingului tot mai greu de ignorat”, a declarat Radu Pilat – Creative Director, Heist Industries.
Acest experiment demonstrează clar cât de mare este influența negativă a bullyingului asupra unui copil. Datele colectate de „Salvați Copiii” arată că aproape jumătate dintre elevii români declară că au fost victime ale bullyingului – o creștere semnificativă față de 2016 (29%). Tot mai mulți copii asistă frecvent la scene de bullying în școală și online – 79% dintre respondenți spun că au văzut comportamente agresive în mediul digital. Mai grav, 27% dintre copii recunosc că, la un moment dat, au fost chiar ei agresori.
„Bullyingul se petrece departe de ochii adulților, este ascuns și este ținut ascuns de către copii pentru că nu au încredere că vor fi crezuți, sprijiniți. Copiii care trec prin situații de bullying, indiferent de rol, simt teamă, umilință, rușine. ALEX este un experiment dureros, dar necesar. Este o simulare a unui copil real care a devenit oglinda miilor de mesaje pe care copiii reali le primesc zilnic. Nimeni nu este imun la bullying; dacă un AI poate fi afectat atât de profund, este greu de imaginat impactul asupra unui copil. Copiii au nevoie de adulți responsabili în școli, în familii și în comunități, au nevoie ca acești adulți să creeze rețele de încredere și suport, mecanisme clare și simple de prevenire a bullyingului, nu mecanisme care amplifică teama și neîncrederea. Copiii au nevoie de siguranță și empatie pentru a învăța și a se dezvolta. Salvați Copiii oferă informare, sprijin emoțional și consiliere psihologică gratuită pentru copiii afectați de bullying”, atenționează Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România.
Campania a fost dezvoltată de către Heist Industries, agenția de creație și comunicare care a semnat conceptul creativ, având la bază experiența și expertiza echipei Salvați Copiii în domeniul prevenirii bullyingului. Inițiativa a fost realizată în parteneriat cu agenția de media Spark Media și casa de producție Factor Film. Componenta tehnică a fost asigurată de agenția Invergent, care a dezvoltat agentul AI, Alex.