AC sau DC? Ce metodă de încărcare este mai eficientă pentru mașinile electrice

incarcare ev
Sursa foto: Freepik / frimufilms

Un studiu realizat de ADAC arată că pierderile de energie în timpul încărcării mașinilor electrice variază semnificativ în funcție de tipul de curent utilizat și de condițiile în care are loc încărcarea. Testele au comparat eficiența încărcării la curent alternativ (AC), folosit în principal acasă, cu cea la curent continuu (DC), disponibilă la stațiile rapide publice.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Testele au fost realizate cu patru modele: Hyundai Ioniq 6, Renault Megane E-Tech, Tesla Model Y și VW ID.3, în trei scenarii: baterie caldă, baterie rece preîncălzită și baterie rece nepreîncălzită.

Încărcarea la priza de uz casnic (2,3 kW) generează cele mai mari pierderi de energie. În cadrul testelor realizate pe patru modele – Fiat 500e, Renault Zoe, Tesla Model 3 și VW ID.3 – pierderile la priza obișnuită au variat între 12,7% și 24,2%. Cel mai slab rezultat a fost înregistrat de Renault Zoe, cu o pierdere de peste 24%.

Cauza principală este convertirea curentului alternativ din rețea în curent continuu, necesar bateriei. Această transformare este realizată de încărcătorul de bord (On-Board Charger – OBC), iar procesul presupune pierderi. La acestea se adaugă consumul sistemelor electronice ale mașinii, care funcționează pe toată durata procesului de încărcare.

Încărcarea la un wallbox cu o putere de 11 kW s-a dovedit mult mai eficientă. Pierderile au scăzut la valori între 6,3% și 9,7%. De exemplu, Fiat 500e a înregistrat doar 6,3% pierderi la un wallbox, față de 12,7% la priză. O încărcare AC cu putere redusă, fie din setările mașinii, fie în contextul utilizării energiei solare, duce din nou la pierderi mai mari. ADAC recomandă utilizarea unui wallbox la puterea maximă disponibilă pentru a reduce timpul de încărcare și pierderile asociate.

Încărcarea la curent continuu elimină conversia AC–DC din mașină, întrucât curentul livrat este deja în formă compatibilă cu bateria. Pierderile tehnice sunt mici, în jur de 3%. Totuși, apar pierderi suplimentare generate de controlul temperaturii bateriei. La temperaturi scăzute, bateria necesită preîncălzire, iar energia consumată pentru acest proces nu ajunge în baterie, ci este folosită pentru climatizare.

În funcție de model și condiții, pierderile totale la DC au variat între 5% și 15%. Cele mai bune rezultate au fost obținute atunci când bateria a fost preîncălzită înainte de încărcare. În caz contrar, pierderile au fost semnificative, ajungând la 10% pentru Tesla Model Y.

Din punct de vedere al eficienței și costurilor, încărcarea acasă, la un wallbox instalat corect și utilizat la putere maximă, este cea mai avantajoasă soluție pentru utilizarea zilnică. Încărcarea rapidă DC este utilă pentru drumuri lungi, dar eficiența ei scade în condiții de temperatură nefavorabilă, când energia suplimentară pentru încălzirea bateriei crește semnificativ pierderile.

ADAC recomandă ca producătorii să ofere informații clare despre pierderile de încărcare și să optimizeze echipamentele de conversie din mașini. „Eficiența încărcătorului de bord (On-Board Charger – OBC) și a sistemelor auxiliare trebuie îmbunătățită pentru a reduce consumul inutil de energie”, afirmă Luis Kalb, expert al ADAC Technik Zentrum.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...