Bateriile mașinilor electrice pot depăși durata de viață a unei mașini convenționale, arată un nou studiu

ecran pe bord care arată informatii cu privire la baterie
Sursa foto: Captură video CATL/YouTube

Un studiu recent realizat de compania britanică Geotab arată că bateriile vehiculelor electrice moderne pot funcționa fără probleme timp de până la 20 de ani, cu o rată redusă de degradare anuală, ceea ce înseamnă că pot depăși cu ușurință durata medie de viață a unei mașini pe benzină sau motorină, potrivit InsideEVs.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

În Statele Unite, durata medie de utilizare a unui automobil este de aproximativ 14 ani.

În acest context, datele furnizate de Geotab, companie specializată în telematică auto, indică faptul că majoritatea bateriilor de înaltă tensiune din EV-uri pot rămâne funcționale cel puțin două decenii, cu o pierdere medie de doar 1,8% din capacitatea inițială pe an.

„Degradarea bateriilor EV este aproape o problemă irelevantă”, arată concluziile studiului citat de InsideEVs. Concret, o pierdere anuală de 1,8% înseamnă că, după 20 de ani de utilizare, o baterie poate păstra aproximativ 64% din autonomia inițială, în condițiile în care nu apar defecțiuni majore.

Analiza s-a bazat pe date provenite de la peste 10.000 de vehicule electrice. În plus, studiul arată că rata de defectare completă a bateriilor este extrem de redusă – sub 0,5% în cazul mașinilor electrice fabricate în ultimul deceniu.

Totuși, degradarea nu este un proces liniar. Potrivit cercetării, cele mai mari pierderi de capacitate apar în primii ani de funcționare, apoi ritmul de degradare se stabilizează, înainte de a crește din nou spre finalul ciclului de viață al bateriei. De asemenea, clima are un impact semnificativ asupra duratei de viață: temperaturile ridicate accelerează degradarea, motiv pentru care se recomandă păstrarea vehiculului la umbră, mai ales în timpul încărcării.

În ceea ce privește metodele de încărcare, studiul confirmă că utilizarea frecventă a stațiilor de încărcare rapidă (DC fast charging) poate contribui la o degradare ușor mai accelerată a bateriei, comparativ cu încărcarea lentă (Level 1 sau Level 2). De aceea, se recomandă limitarea utilizării încărcării rapide doar la necesitate.

Pentru bateriile de tip NMC (nichel-mangan-cobalt) și NCM (nichel-cobalt-mangan), păstrarea nivelului de încărcare între 20% și 80% este o practică eficientă pentru prelungirea duratei de viață. În cazul bateriilor LFP (litiu-fier-fosfat), această recomandare nu este obligatorie, însă studiul avertizează că încărcările frecvente până la 100% ar putea reduce durata totală de funcționare.

Chiar și atunci când sunt respectate toate recomandările, studiul subliniază că bateriile, la fel ca orice componentă mecanică a unei mașini, se degradează în timp, indiferent dacă sunt utilizate sau nu. Fenomenul este comparabil cu uzura naturală a furtunurilor sau pompelor într-un automobil cu motor termic.

Concluzia studiului este clară: mitul potrivit căruia bateriile EV-urilor ar avea o durată de viață foarte scurtă nu se confirmă în realitate.

Datele concrete arată că bateriile moderne nu doar că rezistă pe termen lung, dar pot funcționa eficient chiar și după două decenii de utilizare, oferind un argument solid în favoarea mobilității electrice.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...