Proiectul BatteryPass-Ready a fost lansat cu scopul de a crea un mediu de testare destinat implementării pașapoartelor digitale pentru baterii, care vor deveni obligatorii în Uniunea Europeană începând cu februarie 2027. Această inițiativă vine în contextul noii reglementări europene care urmărește creșterea transparenței de-a lungul întregului ciclu de viață al unei baterii – de la producție, la utilizare și reciclare, conform Electrive.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
BatteryPass-Ready este un proiect cu o durată de doi ani, finanțat de Ministerul Federal German al Economiei și Energiei (BMWK). El se bazează pe rezultatele proiectului anterior, BatteryPass, care a pus bazele dezvoltării pașaportului digital al bateriilor. Noul proiect își propune să ofere un spațiu de testare pentru utilizatorii acestor pașapoarte și să permită tuturor actorilor din ecosistemul bateriilor accesul la acest mediu.
Printre participanții la proiect se numără Institutul Fraunhofer pentru Sisteme de Producție și Tehnologie de Proiectare (IPK), Academia Germană de Știință și Inginerie (acatech), compania GEFEG – specializată în standardizarea datelor – și Universitatea Tehnică din Berlin. Proiectul colaborează, de asemenea, cu organizații importante precum Asociația Germană a Industriei Auto (VDA), Asociația Germană a Ingineriei Mecanice și Construcțiilor de Mașini (VDMA), Asociația Industriei Germane de Biciclete (ZIV) și asociația industriei IT BITKOM.
Scopul BatteryPass-Ready este de a ajuta companiile să testeze datele incluse în pașaportul digital, să le verifice completitudinea și plauzibilitatea, precum și să se asigure de respectarea reglementărilor europene.
Proiectul prevede și dezvoltarea unor medii de emulare, inclusiv pentru componente gestionate de Comisia Europeană, precum și elaborarea de ghiduri de acțiune pentru companii și factori de decizie politică.
Potrivit președintelui acatech, Thomas Weber, „pașapoartele digitale de produs, precum cel pentru baterii, sunt esențiale pentru construirea unei economii circulare. Dar ele sunt mai mult decât simple instrumente de conformare cu legislația UE. Ne ajută să economisim resurse, să reducem dependența de materii prime critice și să generăm valoare adăugată în ecosistemul bateriilor”.
Un alt susținător al inițiativei, prof. Holger Hanselka, președintele Fraunhofer-Gesellschaft, a declarat: „Furnizarea transparentă, interoperabilă și de încredere a datelor este cheia succesului pașaportului digital de produs. Cu BatteryPass-Ready, creăm un mediu de testare care va permite adoptarea rapidă și sigură a pașaportului în industrie. Datele de încredere vor deveni noul aur în economia circulară digitală”.
Deși implementarea pașaportului digital nu este încă obligatorie, unele companii au început deja să adopte acest instrument.
Volvo, de exemplu, echipează SUV-ul electric EX90 cu un pașaport digital, accesibil printr-un cod QR în interiorul ușii șoferului. O versiune mai completă este destinată autorităților de reglementare. La rândul său, compania austriacă AVL a prezentat în ianuarie o versiune proprie a pașaportului digital. De asemenea, proiectul european BASE, coordonat de Fraunhofer IEG, dezvoltă un astfel de pașaport folosind tehnologia blockchain.
BatteryPass-Ready reprezintă astfel un pas decisiv pentru familiarizarea industriei cu cerințele viitoare și pentru asigurarea unei tranziții eficiente către economia circulară digitală a bateriilor.