Cazul Norvegiei: Povestea de succes a țării care și-a dorit electrificarea 100% și a luat măsuri încă de acum zeci de ani

o masina circula pe un drum din norvegia
Sursa foto: Volvo

Norvegia este un paradox pentru industria auto: o țară cu rezerve uriașe de petrol și gaze care și-a stabilit scopul ca toate mașinile noi vândute pe teritoriul ei să fie cu propulsie electrică. Mai mult, este aproape de îndeplinirea acestui obiectiv, cu aproape 10 ani înaintea celui trasat la nivelul Uniunii Europene, chiar dacă nu este țară membră.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Anul trecut, aproape 89% din mașinile noi vândute în Norvegia au fost cu propulsie electrică, în creștere de la 82% în 2023, iar în toamna anului trecut țara nordică a mai atins o bornă: are înmatriculate în prezent mai multe mașini electrice decât pe benzină.

Din cele 2,8 milioane de autoturisme înmatriculate în Norvegia, 754.303 erau electrice în toamna lui 2024, în timp ce aproximativ 753.000 erau pe benzină. Modelele diesel domină în continuare statistica autovehiculelor înmatriculare, cu aproape 1 milion de unități, însă având în vedere evoluția vânzărilor din țara nordică, depășirea acestora este doar o problemă de timp.

Spre exemplu, în luna aprilie, din cele 11.268 de mașini noi vândute în Norvegia, 10.942 au fost electrice, 56 au fost plug-in hybrid și 98 au fost hibride, ceea ce înseamnă că peste 11.096, adică 98,47% din totalul mașinilor noi înmatriculate au avut propulsie electrică. Din cele rămase, 25 au fost pe benzină și restul diesel, iar aceste două motorizări convenționale au fost ambele în scădere majoră față de aceeași lună din 2024, cu 81%, respectiv 53%, deci direcția este vizibilă.

Planul electrificării are zeci de ani vechime

Există numeroase motive pentru care Norvegia a ajuns să fie o poveste de succes pentru mașinile electrice. Spre exemplu, datorită zăcămintelor uriașe de petrol și gaze, Norvegia a acumulat un fond suveran uriaș, care îi permite să efectueze investiții în proiecte majore de infrastructură, precum rețeaua de încărcare a mașinilor electrice. În prezent aceasta este bine proporționată, iar 9.000 de mașini pot fi încărcate la stații de încărcare rapidă în același timp. Totodată, în ultimii ani a fost introdusă o lege privind dreptul locuitorilor unui imobil de a avea la dispoziție încărcare electrică rapidă în caz de nevoie.

Însă, un factor important în adoptarea cu succes a mașinilor electrice în Norvegia este și gradul ridicat de stimulente și beneficii pe care le au clienții acestor modele. Stimulentele pentru mașini electrice și hibride sunt oferite în multe țări, printre care și România, însă în Norvegia sunt mai generoase și au început să fie acordate cu mult timp în urmă.

În funcție de prețul modelului, se poate oferi excludere de la plata TVA sau plata TVA doar pentru suma care depășește un anumit prag, nu se plătește taxa de înmatriculare, taxele de drum sunt mai mici, anumite orașe oferă parcare gratuită și altele. Aceste stimulente au avut un rol major în adoptarea mașinilor electrice la nivelul publicului larg. Totodată, instituțiile publice beneficiază de stimulente, dar și de obligații când vine vorba de mijloacele de transport. Aceste stimulente și altele au fost adăugate treptat, însă unele au fost introduse încă de acum 35 de ani.

Desigur, un factor important în adoptarea timpurie a fost și nivelul de trai ridicat al populației, care a însemnat că locuitorii Norvegiei și-au permis mai ușor să plătească prețurile mai mari ale mașinilor electrice, în special dacă ne referim la anii trecuți când diferența de preț între un model cu propulsie electrică și un model de dimensiuni similare cu combustie internă era semnificativă.

Total
0
Shares
1 comentariu
  1. Ati enumerat tot felul de motive pentru electrificare, dar nu pe cel principal: aproape toata energia electrica produsa in Norvegia este hidro si este foarte ieftina. Asa ca lasati traznaile cu fondul suveran si banii din petrol si gaze si nivelul ridicat de trai.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...