China introduce un nou standard de siguranță pentru bateriile EV, care elimină riscul de incendiu

celule baterie litiu ion
Advanced Li-Ion Battery” by Argonne National Laboratory is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

China a adoptat un nou standard național de siguranță pentru bateriile vehiculelor electrice, menit să elimine riscul de incendiu sau explozie chiar și în cazul unui incident termic intern, potrivit autoevolution.

Decizia a fost luată de Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației, iar aplicarea sa va deveni obligatorie pentru toți producătorii auto începând cu 1 iulie 2026.

Noua reglementare vizează în mod direct cel mai temut risc asociat bateriilor litiu-ion: fenomenul de „thermal runaway”, în care celulele bateriei se supraîncălzesc, declanșând o reacție chimică ce poate produce incendii greu de controlat.

În acest context, standardul impune ca bateriile să fie concepute astfel încât, chiar dacă o celulă internă cedează, focul să nu se propage către celelalte celule, iar pasagerii să nu fie expuși la gaze toxice sau temperaturi periculoase.

Anterior, legislația chineză solicita doar un sistem de avertizare care să semnaleze un risc de incendiu cu cinci minute înainte de producerea acestuia. Noul standard merge mult mai departe și interzice, practic, orice formă de incendiu la nivelul bateriei, indiferent de tipul avariei.

Pentru a verifica respectarea acestor cerințe, autoritățile au introdus o serie de teste stricte.

Printre acestea se numără un test de impact inferior, menit să simuleze avarierea părții de jos a vehiculului în urma unui accident, și un test de rezistență la încărcare rapidă.

Acesta din urmă presupune 300 de cicluri de încărcare rapidă, urmate de un test de scurtcircuit – totul fără ca bateria să ia foc sau să explodeze.

Potrivit specialiștilor, incendiile de baterii EV sunt rare, dar extrem de periculoase din cauza modului în care ard: reacțiile chimice generează oxigen, ceea ce face ca flăcările să fie auto-susținute și greu de stins.

În multe situații, pompierii sunt nevoiți să folosească cantități foarte mari de apă sau chiar să scufunde vehiculul într-un bazin, nu pentru a stinge incendiul în mod direct, ci pentru a răci bateria și a opri propagarea reacției termice.

Noua legislație este considerată o reacție directă la un accident recent petrecut în China, în care un Xiaomi SU7 s-a izbit de un parapet pe o autostradă și a luat foc, provocând moartea a trei persoane. Incidentul a readus în atenție necesitatea unor măsuri mai dure privind siguranța bateriilor EV.

Compania CATL, principalul producător de baterii din China, a salutat inițiativa și a declarat că este deja pregătită pentru noile cerințe. „Tehnologia noastră No Thermal Propagation (NP) a fost implementată începând cu anul 2020 și respectă deja standardele impuse de autorități”, a transmis compania.

Specialiștii din industrie estimează că noile cerințe vor duce la creșterea costurilor de cercetare și producție, ceea ce ar putea favoriza consolidarea pieței în jurul producătorilor mari, care dispun de resurse pentru dezvoltarea unor tehnologii sigure și performante.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...