Constructorii auto chinezi mizează pe Africa, în contextul restricțiilor din SUA și UE

Mașină chinezească OMODA E5
Sursa foto: Mustafa Seven / AFP / Profimedia

Constructorii auto chinezi, printre care BYD, Chery și Great Wall Motor (GWM), își extind prezența în Africa, încercând să profite de oportunitățile oferite de un continent încă slab dezvoltat din punct de vedere auto, dar cu potențial ridicat. Această mișcare vine în contextul în care exporturile către Statele Unite și Uniunea Europeană sunt afectate de tarife vamale ridicate și de încetinirea vânzărilor de vehicule electrice pe piețele dezvoltate, transmite Reuters.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Africa de Sud joacă un rol central în această strategie. „Considerăm Africa de Sud o piață foarte importantă pentru expansiunea noastră globală,” a declarat Tony Liu, CEO-ul Chery Africa de Sud. El a descris țara drept „poarta de intrare în continentul african”.

Dintre cele 14 mărci auto chinezești active în Africa de Sud, aproape jumătate au fost lansate doar în ultimul an. Noi jucători, precum DongFeng, Leapmotor, Dayun și Changan, urmează să intre pe piață. În paralel, companiile deja prezente analizează posibilitatea producerii locale de automobile pentru a beneficia de schemele de stimulente guvernamentale destinate vehiculelor fabricate intern.

Chery, al doilea cel mai mare constructor auto chinez prezent pe piața din Africa de Sud, ia în calcul parteneriate sau construirea unei fabrici proprii pentru a produce mașini destinate pieței locale și exportului.

Brandul său premium Omoda & Jaecoo desfășoară studii de fezabilitate pentru asamblarea locală. Și GWM analizează posibilitatea externalizării producției către fabrici locale sau înființarea unei unități de tip semi-knockdown (asamblare din kituri parțial pre-montate). „Acum că am atins o anumită scară a operațiunilor, trebuie să reluăm studiile de fezabilitate în următoarele 12 luni,” a spus Conrad Groenewald, director de operațiuni GWM Africa de Sud.

Piața auto africană, deși mică în prezent, este considerată promițătoare. În Africa de Sud, producția auto a fost de aproximativ 600.000 de unități anul trecut, dar guvernul estimează că acest volum ar putea ajunge la 1,5 milioane de unități până în 2035. La nivel regional, fostul președinte al Asociației Producătorilor Auto din Africa a estimat că în Africa Subsahariană s-ar putea vinde anual între 3 și 4 milioane de mașini noi.

Strategia constructorilor chinezi se axează pe vehicule hibride și plug-in hibride, considerate mai potrivite pentru infrastructura limitată din Africa. Chery a lansat în Africa de Sud o gamă de opt modele hibride, dintre care cinci sunt plug-in. De asemenea, compania va introduce două SUV-uri compacte și un pick-up în 2026, precum și mărcile electrice iCar și Lepas.

BYD, liderul chinez în producția de vehicule electrice și hibride, a intrat pe piața sud-africană în 2023. Recent, și-a extins gama cu modele precum pick-up-ul plug-in Shark, SUV-ul plug-in SEALION 6 și SUV-ul electric SEALION 7.

„Vehiculele complet electrice nu au prins cu adevărat în Africa de Sud,” a declarat Hans Greyling, directorul general Omoda & Jaecoo Africa de Sud. În 2024, vânzările de vehicule cu energie alternativă – inclusiv hibride și electrice – au reprezentat doar 3% din piață, dar au crescut semnificativ față de anul precedent. „Pe baza experienței din China, odată ce cota de piață ajunge la 10%, cererea începe să explodeze,” a explicat Tony Liu.

Producătorii chinezi speră că prețurile competitive – sub 400.000 de rand (circa 22.500 de dolari) – și tehnologia avansată le vor permite să concureze cu mărcile consacrate. Omoda & Jaecoo deține deja 52 de dealeri în Africa de Sud, Namibia, Eswatini și Botswana și vizează extinderea în Zambia și Tanzania. BYD va crește rețeaua de distribuție în Africa de Est, Sud și Vest, urmând să pătrundă pentru prima dată pe piața din Tanzania.

„Cred că Africa are o oportunitate imensă de a face saltul de la motoarele termice direct la vehiculele electrificate,” a declarat Steve Chang, directorul BYD Africa de Sud.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...