Ministrul Mediului, Mircea Fechet, susține că programul Rabla este unul eficient, iar speranța sa e că va continua și anul acesta, deși coaliția de guvernare încearcă să reducă din cheltuielile bugetare pentru a acoperi deficitul de peste 9%. „Fiecare ne dorim ca în propriul oraș unde locuim să respirăm un aer mai curat și, din motivul acesta, am mărit valoarea ecotichetului, pentru că lumea se apucase iar să cumpere mașini second-hand din vestul Europei”, a spus ministrul Mediului la Prima TV. Bugetul Programului Rabla din acest an este de 1,43 miliarde de lei, cu aproape 50% mai mare decât cel din 2024, bani care ajung „într-un procent însemnat” la producătorii români de autoturisme. De asemenea, valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice a fost majorată la 7.500 de euro, față de 5.000 de euro. Programul ar urma să înceapă în data de 19 iunie, transmite News.ro.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a fost întrebat în emisiunea Insider Politic, difuzată sâmbătă la Prima TV, dacă programul Rabla va fi afectat de tăierile bugetare negociate în aceste zile de viitoarea coaliție de guvernare.
Continuitatea programului Rabla
„Speranța mea este că Programul Rabla nu se va opri. Spun asta gândindu-mă la tradiția de 20 de ani a acestui program, care și-a dovedit utilitatea. Fără îndoială, e un program eficient. Spun asta gândindu-mă la un jalon din PNRR, pe care trebuie să-l îndeplinim și care se referă la un sfert de milion de rable scoase de pe străzile României până în anul 2026. Spun asta gândindu-mă la cei doi mari producători de autoturisme din România, care și-au dimensionat business-ul și cu luarea în considerare a programului Rabla.
Pentru că, totuși, injectăm 1,43 de miliarde de lei anul acesta, sau cel puțin asta ne-am propus, în piață, iar acești bani ajung într-un procent însemnat și la cele două mari companii, la producătorii români de autoturisme, la Dacia și la Ford, fără a-i minimaliza pe importatori. Există în România o întreagă industrie a pieselor auto, care alimentează și fabricile din Europa. Și am citit statistici legate de numărul de componente dintr-o mașină importată din altă țară, numărul de componente fabricate în România și am constatat că acest procent este unul însemnat. Din acest motiv și gândindu-mă la zecile de mii de români care așteaptă cu nerăbdare lansarea programului, așa cum l-au așteptat în fiecare an, eu cred că programul Rabla trebuie să continue. Și dacă, în viitor, guvernul va decide că nu mai dorește să finanțeze un astfel de program, bineînțeles că o poate face anunțând în prealabil că își propune să diminueze această măsură de sprijin”, a spus Mircea Fechet la Prima TV.
Ministrul Mediului subliniază că Guvernul a majorat valoarea tichetelor pentru programul Rabla, în condițiile în care „lumea se apucase iar să cumpere mașini second-hand” din vestul Europei.
„Am identificat, de asemenea, alte locuri de unde putem tăia de la Ministerul Mediului fără a-i afecta pe români. Fie că discutăm despre comasarea altor instituții pe lângă ceea ce am făcut deja, fie că discutăm despre reorganizarea Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva, fie că discutăm despre alte instrumente pe care le avem la dispoziție, avem de unde să economisim pentru a ne atinge aceste obiective și în același timp să putem să le spunem românilor că vom continua programele care le fac viața mai ușoară și mai sigură, pentru că o mașină nouă nu-i doar o mașină mai puțin poluantă. Fiecare ne dorim ca în propriul oraș unde locuim să respirăm un aer mai curat și, din motivul acesta, am mărit valoarea ecotichetului, pentru că lumea se apucase iar să cumpere mașini second-hand din vestul Europei. Și atunci scopul programului Rabla este acela de a-l determina pe cetățeanul care urmează să achiziționeze o mașină ca în detrimentul unui autoturism vechi, poluant, second-hand, să achiziționeze o mașină nouă folosindu-se de un sprijin din partea statului român”, a explicat ministrul Mediului.
Conform Ghidului de finanțare al Programului Rabla, cuantumul ecotichetului a fost stabilit astfel: 10.000 lei (aproximativ 2.000 de euro) pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete; 12.000 lei (aproximativ 2.400 de euro) pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid; 15.000 lei (aproximativ 3.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau o motocicletă electrică; 37.000 lei (aproximativ 7.500 de euro) pentru un autovehicul nou 100% electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen; 120.000 lei (aproximativ 24.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau 100% electric, în cazul instituțiilor publice și unităților administrativ-teritoriale