Cercetătorii din Hong Kong dezvoltă un sistem AI care ajută mașinile autonome să ia decizii precum șoferii umani, reducând riscul pentru pietoni cu peste 50%

Foto: Ministerul Cercetării

O echipă de cercetători de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong (HKUST) a dezvoltat un sistem avansat de inteligență artificială care permite vehiculelor autonome să ia decizii similare cu cele ale șoferilor umani, reducând semnificativ riscurile pentru participanții vulnerabili la trafic, conform InterestingEngineering.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Noua tehnologie a dus la o scădere de 51,7% a riscurilor pentru pietoni și bicicliști în simulări de trafic.

Sistemul, dezvoltat de echipa condusă de prof. Yang Hai din cadrul Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu, adaugă un strat de „sensibilitate socială” comportamentului vehiculelor autonome. Acesta le permite să analizeze nu doar regulile de circulație și dinamica traficului, ci și aspecte morale legate de protejarea celor mai vulnerabili participanți la trafic, cum ar fi copiii, pietonii sau bicicliștii.

„Prin emularea capacității umane de a procesa riscurile într-un mod holistic și de a lua decizii morale, oferim vehiculelor autonome un comportament responsabil în situații etic ambigue, cum ar fi intersecțiile aglomerate sau zonele din apropierea școlilor”, a declarat prof. Yang.

Spre deosebire de sistemele existente, care evaluează riscurile în mod izolat, comparând două entități la un moment dat, noua arhitectură cognitivă analizează simultan toți participanții la trafic. Sistemul anticipează comportamentul acestora și stabilește un nivel de risc diferențiat în funcție de vulnerabilitate și predictibilitate. De exemplu, un copil aflat aproape de marginea drumului este automat considerat o prioritate în luarea deciziilor.

În plus, sistemul are capacitatea de a anticipa cum vor fi afectați ceilalți participanți la trafic de acțiunile vehiculului autonom. Dacă, de exemplu, o manevră de schimbare a benzii ar putea provoca o frânare bruscă sau o congestie, sistemul va opta pentru o alternativă mai sigură și mai fluidă.

Această abordare a fost testată în 2.000 de scenarii simulate, care au confirmat eficiența sistemului:

reducere de 26,3% a riscului total în trafic;

reducere de 51,7% a riscurilor pentru pietoni și bicicliști;

reducere de 8,3% a riscurilor pentru vehiculul autonom;

îmbunătățirea timpului de parcurgere a traseelor cu 13,9%.

Un alt avantaj major al sistemului este adaptabilitatea. Potrivit lui prof. Yang, acesta poate fi calibrat pentru a se conforma diferitelor norme de trafic și obiceiuri locale, făcându-l potrivit pentru implementare în diverse regiuni ale lumii.

Această inovație vine într-un moment în care încrederea publicului în siguranța vehiculelor autonome a fost afectată de incidente recente. În luna mai, compania Waymo a retras din circulație peste 1.200 de vehicule autonome în urma unor coliziuni cu obiecte staționare precum stâlpi sau garduri metalice.

Tehnologia propusă de HKUST nu înlocuiește complet infrastructurile existente, dar adaugă un nivel esențial de conștientizare etică și socială în deciziile de trafic. Dacă va fi adoptată pe scară largă, aceasta ar putea contribui semnificativ la creșterea siguranței în trafic, în special pentru cei mai vulnerabili participanți.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...