Investitorii Tesla răsuflă uşuraţi că Musk se va concentra din nou pe companie, dar sunt îngrijoraţi de impactul politic asupra imaginii brandului

Fabrica Tesla
Photo by Craig Adderley on Pexels

Investitorii Tesla au răsuflat uşuraţi după ce CEO-ul Elon Musk a anunţat că îşi va concentra din nou atenţia asupra producătorului de vehicule electrice, însă promisiunea sa nu a fost suficientă pentru a risipi temerile privind prejudiciul de imagine suferit de brand, în urma apropierii de politica de dreapta, transmite Reuters, citată de News.ro.

Acţiunile Tesla au crescut cu aproape 8% miercuri, după ce Musk a declarat că, începând de luna viitoare, îşi va reduce activitatea în cadrul echipei preşedintelui Donald Trump la una-două zile pe săptămână. Anunţul a venit la scurt timp după ce Tesla a raportat o scădere de 71% a profitului net şi un declin accentuat al veniturilor din vânzările auto.

Implicarea lui Musk în politica americană şi sprijinul său deschis pentru cauze de dreapta în Europa au stârnit reacţii negative, inclusiv proteste şi acte de vandalism în showroom-urile Tesla din mai multe oraşe.

”Timpul său este foarte valoros şi cred că Tesla are nevoie de toată atenţia lui. Dar asta nu schimbă faptul că mulţi oameni nu mai vor brandul Tesla. Nu ştiu cum se poate repara asta,” a spus Ross Gerber, CEO al Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management şi investitor important în companie.

Acţiunile Tesla, cel mai valoros producător auto din lume, au pierdut aproximativ jumătate din valoare de la maximul atins în decembrie, ceea ce a redus capitalizarea bursieră a companiei cu peste 500 de miliarde de dolari. Totuşi, dacă tendinţa actuală se menţine, Tesla ar putea recupera peste 50 de miliarde din această valoare, ajungând la o capitalizare de piaţă de 766 miliarde de dolari.

În ciuda revenirii, acţiunile Tesla se tranzacţionează la un raport de preţ-profit de aproximativ 89, mult peste cel al companiilor auto tradiţionale precum Ford sau General Motors.

Deşi unii investitori salută reimplicarea lui Musk în conducerea companiei, experţii avertizează că Tesla are un drum lung de parcurs pentru a-şi reface imaginea.

”Chiar dacă Musk s-ar retrage complet din politică şi s-ar dedica 100% Tesla, este prea târziu – percepţia s-a schimbat deja. Niciun produs şi nici timpul petrecut în birourile Tesla nu mai pot separa omul de companie”, a spus Sue Benson, CEO al agenţiei de marketing The Behaviours Agency.

Susţinerea lui Musk pentru Trump şi afilierea sa la cauze conservatoare i-au îndepărtat pe unii consumatori care se aliniaseră anterior cu misiunea ecologistă a companiei. Analiştii consideră însă că o posibilă accelerare a adopţiei vehiculelor electrice în statele conservatoare ar putea compensa scăderile din pieţe precum California.

Percepţia asupra brandului devine tot mai importantă pentru Tesla, care intră într-o etapă unde atractivitatea pentru consumatori şi accesibilitatea devin esenţiale. Compania a reafirmat lansarea unui model accesibil la începutul anului 2025, dar a avertizat că producţia ar putea avansa mai lent decât se estimase iniţial.

Tesla a anunţat că îşi va reevalua estimările privind livrările pentru întregul an în raportul pentru al doilea trimestru, care va fi publicat în iulie, pe fondul modificărilor politicilor comerciale globale. Deşi compania este mai puţin expusă tarifelor internaţionale decât producătorii auto tradiţionali, se aşteaptă totuşi la un impact semnificativ asupra diviziei sale de stocare a energiei, care foloseşte celule de baterie din China.

Musk a spus că a susţinut reducerea tarifelor, dar decizia finală îi aparţine lui Trump.

”Mă aştept ca anul acesta să avem parte de câteva surprize neplăcute”, a spus el.

Directorul financiar al Tesla, Vaibhav Taneja, a recunoscut că ”actele de vandalism şi ostilitatea nejustificată faţă de brand şi angajaţi” au avut un impact în anumite pieţe.

Compania a mai declarat că ”schimbările în climatul politic” ar putea avea un efect semnificativ asupra cererii pentru produsele sale pe termen scurt.

”Până când brandul nu se distanţează clar de bagajul politic acumulat, nu contează cât de mult timp dedică Musk companiei,” a spus Gabor Schreier, director creativ la Saffron Brand Consultants.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...