Mașinile electrice ar putea folosi inteligența artificială pentru o durată mai lungă a bateriei, dar temerile privind siguranța împiedică implementarea

mașină hibrid încărcare electrică
Sursa foto: Pxabay

Inteligența artificială (IA) a fost adoptată în mai multe industrii pentru a îmbunătăți eficiența și performanța, iar vehiculele electrice (EV) nu fac excepție. Cu toate acestea, implementarea acestei tehnologii în domeniul auto nu este lipsită de riscuri, în special în ceea ce privește siguranța pasagerilor.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Unul dintre domeniile cele mai discutate în care IA ar putea îmbunătăți performanța mașinilor electrice este estimarea bateriei. Aceasta este esențială pentru siguranța pasagerilor, deoarece citirea stării bateriei (SOC) este crucială pentru prevenirea problemelor grave, cum ar fi supraîncărcarea sau descărcarea completă a bateriei.

SOC reprezintă capacitatea rămasă a bateriei unui vehicul, exprimată în procente, și este folosită pentru a preveni supraîncărcarea, care poate duce la riscuri precum supraîncălzirea sau incendiile cauzate de defecțiuni ale bateriei, fenomen cunoscut sub denumirea de „thermal runaway”.

Cu toate acestea, utilizarea IA pentru estimarea SOC întâmpină provocări semnificative. Martin Skoglund, membru al Institutelor de Cercetare din Suedia (RISE), a explicat că tehnologia IA a fost inițial interzisă în industria auto datorită dificultății de a demonstra cauzalitatea și răspunderea în cazul unor erori. Spre deosebire de sistemele tradiționale, care se bazează pe calcule precise ale curentului și voltajului, IA funcționează pe baza unor algoritmi care pot fi considerați un „black box”. Astfel, nu există o metodă clară de a determina ce anume a mers greșit în cazul unei defecțiuni.

În ciuda acestor provocări, cercetătorii au început să antreneze modelele IA pe baza datelor despre baterii, pentru a recunoaște tipare subtile de voltaj, curent și temperatură. Skoglund subliniază că evoluția rapidă a tehnologiilor de celule ale bateriilor face ca metodele tradiționale să fie lente în a surprinde toate detaliile legate de uzura și schimbările acestora. IA ar putea adresa aceste lacune, permițându-le vehiculelor electrice să devină mai eficiente și să aibă o durată de viață mai lungă.

Totuși, integrarea IA nu este lipsită de riscuri. Mici erori în citirea datelor pot duce la abateri majore în estimarea stării bateriei, ceea ce poate pune în pericol siguranța pasagerilor. De exemplu, aceste erori pot duce la oprirea bruscă a vehiculului sau la supraîncărcarea bateriei, care în cazuri extreme poate duce la supraîncălzire și chiar incendii.

Pentru a preveni astfel de riscuri, cercetătorii propun dezvoltarea unui sistem de monitorizare continuă, care să supravegheze constant parametrii critici ai vehiculului, precum voltajul, curentul și temperatura.

Acest sistem ar trebui să fie capabil să identifice imediat orice abatere de la comportamentul normal al IA și să oprească automat procesul de calcul sau ajustare, prevenind astfel eventuale defecțiuni. Acesta ar putea fi un sistem hibrid, care combină tehnologiile tradiționale de monitorizare cu IA, asigurându-se că orice eroare a algoritmului este detectată rapid și corectată.

Utilizarea IA în vehiculele electrice poate aduce beneficii semnificative, inclusiv o mai mare eficiență și o durată de viață mai lungă a bateriilor. Cu toate acestea, implementarea acestei tehnologii trebuie realizată cu precauție, ținând cont de riscurile asociate cu erorile de estimare și siguranța pasagerilor. Soluții precum un sistem de monitorizare continuă ar putea oferi o abordare mai sigură și mai controlată pentru integrarea IA în acest sector în continuă dezvoltare.

Sursa: InterestingEngineering

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...