CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Källenius, a transmis, în cadrul Salonului Auto de la Shanghai, că Uniunea Europeană ar trebui să identifice o soluție echitabilă în disputa comercială legată de importul vehiculelor electrice fabricate în China, transmite Reuters.
El a criticat aplicarea unor bariere tarifare dure, considerând că astfel de măsuri pot afecta echilibrul concurențial.
„Trebuie să căutăm soluții de tip win-win. O discuție despre condiții egale într-o piață deschisă este întotdeauna legitimă. Dar un tarif este cel mai brutal instrument pe care îl poți aplica”, a declarat Källenius.
Acesta a adăugat că Mercedes-Benz își dorește un mediu economic care să favorizeze inovația: „Istoria ne arată că economiile expuse forței concurenței sunt cele mai inovatoare. Asta ne dorim.”
Disputa vine în contextul în care, în octombrie 2024, Uniunea Europeană a majorat tarifele pentru vehiculele electrice produse în China, ajungând până la 45,3%.
Măsurile vizează combaterea presupuselor practici de dumping din partea unor producători chinezi, printre care BYD (17%), Geely (18,8%) și SAIC (35,3%), la care se adaugă taxa vamală standard a UE de 10%.
Comisia Europeană și autoritățile chineze au început negocieri pentru a evita o escaladare a conflictului comercial. Una dintre opțiunile analizate este introducerea unor angajamente de preț – o practică ce ar presupune stabilirea unor prețuri minime de import pentru vehiculele electrice chinezești.
Între timp, Mercedes-Benz a prezentat la Shanghai o nouă gamă de vanuri electrice de lux, denumită „Vision V”. O parte dintre aceste modele urmează să fie produse în China, semn al interesului continuu al companiei germane pentru piața asiatică.
Källenius a mai afirmat că se așteaptă ca segmentul premium al pieței EV să câștige teren în următorii 2-3 ani. Totodată, a subliniat că hibridele plug-in vor continua să coexiste cu modelele complet electrice cel puțin până în 2030.