175%: Atât au crescut vânzările de motociclete în România, însă insuficient pentru un impact real în trafic

motocicleta in trafic printre masini
Sursă Foto: Rider Magazine

 

În contextul încălzirii globale și al schimbărilor climatice, accentul este tot mai mult pus pe reducerea amprentei de carbon la nivel individual. Uniunea Europeană impune constant noi reglementări menite să combată poluarea, iar unul dintre cele mai afectate domenii este industria auto-moto. Normele Euro devin din ce în ce mai stricte în ceea ce privește emisiile de noxe, însă aceste măsuri nu sunt suficiente.

Tendința globală, nu doar europeană, este de a reduce numărul de mașini aflate în trafic și de a încuraja reînnoirea parcului auto. Soluția ideală ar fi utilizarea transportului public sustenabil, dar realitatea este că nu toată lumea își dorește să se deplaseze exclusiv cu autobuze, metrouri sau tramvaie. Aici intervin alternativele de mobilitate urbană: biciclete, trotinete, scutere și motociclete, opțiuni mai prietenoase cu mediul și cu traficul.

Legislația românească susține transportul alternativ

Pentru a se alinia cerințelor europene, România și-a ajustat legislația și a venit în sprijinul navetiștilor, dar și al pasionaților de moto, prin măsuri importante:

Prin aceste măsuri, România nu doar că încearcă să reînnoiască parcul moto – necesar atât din punct de vedere ecologic, cât și al siguranței rutiere –, dar și să încurajeze șoferii să facă trecerea la două roți. Conform celor mai recente date DRPCIV, peste 70% din scuterele și motocicletele din România au o vechime mai mare de 10 ani.

Rezultatele măsurilor luate până acum

Dacă privim la nivel macro, vedem o creștere semnificativă a numărului de motociclete și scutere înmatriculate. În 2024, comparativ cu 2023, s-a înregistrat o creștere de 53%, iar în cazul scuterelor și motocicletelor care pot fi conduse cu permis B, creșterea este impresionantă: 175%.

Cu toate acestea, dacă analizăm situația din București, lucrurile nu sunt la fel de optimiste. Deși parcul auto al capitalei număra 1,3 milioane de mașini la sfârșitul anului 2024, motocicletele reprezintă doar 3%, ceea ce înseamnă aproximativ 40.000 de unități.

Pentru ca traficul să se îmbunătățească semnificativ, studiile europene arată că procentul optim de motociclete ar trebui să fie de 10-15% din totalul autovehiculelor. La nivelul Uniunii Europene, această cifră ar trebui să fie chiar mai mare, situându-se între 15-20%.

Ce trebuie făcut mai departe?

Dacă ne raportăm la București, pentru a observa o schimbare reală în trafic, numărul motocicletelor și scuterelor ar trebui să fie de cel puțin 200.000 de unități – de cinci ori mai mult decât în prezent.

Pentru a atinge acest obiectiv, nu este suficientă doar o legislație favorabilă. Sunt necesare acțiuni concrete și constante de conștientizare, printre care:

  • Promovarea impactului pozitiv al motocicletelor asupra traficului și mediului.
  • Creșterea numărului locurilor de parcare dedicate motocicletelor.
  • Campanii de conștientizare pentru șoferi privind siguranța motocicliștilor în trafic.
  • Permisiunea utilizării benzilor speciale pentru autobuze.
  • Continuarea programului Rabla pentru stimularea achiziției de vehicule noi.
  • Dezvoltarea infrastructurii dedicate motocicliștilor pentru a îmbunătăți siguranța acestora.

Concluzie

Direcția este una bună, dar drumul este lung. În ultimii 5 ani, măsurile legislative favorabile au făcut ca motocicletele să devină o alternativă reală la traficul sufocant. În plus, șoferii sunt acum mult mai conștienți de prezența motocicliștilor în trafic, ceea ce contribuie la reducerea accidentelor și la crearea unui mediu rutier mai sigur.

Dacă tendința de creștere a numărului de scutere și motociclete se menține, România ar putea ajunge la nivelul optim de mobilitate urbană în următorul deceniu. Cu toate acestea, este nevoie de mai mult decât o legislație favorabilă – educația, conștientizarea și infrastructura trebuie să evolueze în același ritm.

Un lucru e sigur: indiferent că vorbim de trotinete, scutere, biciclete sau motociclete, fiecare două roți înseamnă o mașină în minus în trafic!

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...