Aprilia își dezvăluie planurile aerodinamice prin brevete oficiale

imagini brev
Sursa Foto: Apriliia

O serie de documente oficiale de brevet, semnate de inginerul Marco De Luca, fost aerodinamist în Formula 1 și în prezent responsabil de dezvoltarea aerodinamică la Aprilia, oferă o privire rară asupra soluțiilor tehnice experimentate pe prototipul RS-GP din MotoGP.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Publicarea brevetelor confirmă intențiile producătorului italian de a exploata efectele de sol și de a spori nivelul de forță de apăsare, prin sisteme aerodinamice complexe testate în presezon, dar care nu au fost încă utilizate constant în curse.

Panouri aerodinamice pe basculă

Primul set de documente descrie extensii montate pe fiecare parte a basculei spate, acoperind aproape integral partea superioară a roții. La nivel vizual, aceste panouri par concepute pentru a ghida fluxul de aer și pentru a reduce turbulențele provocate de rotația jantei, contribuind astfel la scăderea rezistenței aerodinamice și la obținerea unei viteze maxime mai mari. Totuși, brevetul precizează că scopul principal este creșterea performanței la viraje.

Forma profilului acestor extensii este asemănătoare cu cea a unei aripi, mai groasă în față și mai subțire spre spate. Privite din spate, panourile sunt mai late în partea superioară și mai înguste la bază. La un unghi maxim de înclinare, partea aflată aproape de asfalt generează atât forță de apăsare, cât și o componentă de forță orizontală orientată spre interiorul virajului, contracarând forța centrifugă. În plus, un alt element aerodinamic, montat înaintea axului roții spate, devine paralel cu suprafața pistei la înclinări extreme, accelerând aerul dintre panou și asfalt pentru a produce un efect de sol.

Tunel de difuzor și spoiler spate

Cel de-al doilea brevet se referă la un tunel pronunțat între partea superioară a roții și partea inferioară a șeii, completat de un spoiler ridicat pe partea de sus a carenei spate. Sistemul este conceput pentru a extrage aerul de sub motocicletă, similar cu difuzoarele din Formula 1. Două extensii în formă de „scoop” montate înaintea roții spate ajută la direcționarea fluxului, crescând stabilitatea și aderența.

Pe partea superioară, aripioarele verticale sunt unite de un spoiler răsturnat care contribuie la evacuarea aerului și creează în interiorul carenei spate un spațiu tehnic destinat unor componente. Documentele sugerează că acolo ar putea fi amplasate dispozitive similare cu cele din „salad box”-ul introdus inițial de Ducati în 2017, presupus a găzdui atât un amortizor de masă pentru reducerea vibrațiilor, cât și module electronice.

Posibile aplicații comerciale

Deși brevetele nu pot împiedica rivalii din MotoGP să dezvolte soluții asemănătoare pentru uz competițional, ele pot proteja utilizarea acestor tehnologii pe motociclete de serie. Având în vedere că Aprilia lucrează la un nou model de tip race-replica destinat circuitului, cunoscut sub numele XGP, este posibil ca unele dintre aceste inovații să fie integrate și pe o motocicletă destinată clienților.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...