Într-un context global în care industria auto este supusă unor presiuni tot mai mari pentru reducerea emisiilor poluante, un aspect deseori trecut cu vederea – praful generat de frâne – intră tot mai mult în atenția autorităților. Producătorul italian Brembo, lider mondial în sisteme de frânare de înaltă performanță, anunță o soluție inovatoare pentru această problemă: tehnologia Greentell, care promite o reducere de până la 90% a emisiilor de particule provenite din frâne.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Emisiile de praf de frână: o problemă ignorată
Până de curând, emisiile non-exhaustive – cele care nu provin din motor – au fost adesea ignorate în dezbaterile despre poluarea produsă de vehicule. Totuși, Comisia Europeană a inclus aceste emisii în noul pachet legislativ Euro 7, care va intra în vigoare începând cu 2026. Potrivit unui articol publicat în 2023 de Automotive Engineering, noul standard va impune o limită de 7 mg/km pentru emisiile de particule provenite din frâne, urmând ca acest prag să scadă la 3 mg/km până în 2035.
Soluția Brembo: Tehnologie cu laser și un nou material
Pentru a răspunde acestor exigențe, Brembo a dezvoltat sistemul Greentell – un nume derivat din combinarea termenilor „green” și „intelligent”. Soluția se bazează pe o tehnologie de ultimă generație, numită Laser Metal Deposition (LMD). Aceasta implică depunerea unui aliaj metalic pulverizat pe suprafața discului de frână cu ajutorul unui laser de mare precizie, proces ce are loc după prelucrarea mecanică și înaintea finisării finale.
„Când standardul Euro 7 va intra în vigoare, legislația va afecta aproape toate vehiculele de pasageri din Europa,” a declarat Fabiano Carminati, directorul departamentului de dezvoltare a discurilor de frână la Brembo, într-un interviu acordat publicației Motor1. „Din acest motiv, am fost nevoiți să dezvoltăm o soluție tehnologică scalabilă, aplicabilă la volume mari de producție, nu doar pentru câteva mii de unități pe an.”
Rezultate impresionante în testări
Conform datelor furnizate de Brembo, testele efectuate conform procedurii WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) au arătat o reducere de 90% a emisiilor de particule în cazul sistemului Greentell, comparativ cu discurile tradiționale din fontă. De asemenea, suprafața discurilor Greentell prezintă o uzură cu 80% mai mică, ceea ce, potrivit lui Carminati, se traduce într-o durată de viață cu 20-30% mai mare, având în vedere că noile discuri sunt mai subțiri decât cele convenționale.
Inovații adiționale: plăcuțe noi și indicator de uzură integrat
Pentru a completa noul tip de disc, Brembo a fost nevoit să dezvolte și un nou material pentru plăcuțele de frână, adaptat la caracteristicile suprafeței tratate cu LMD. În plus, compania a introdus un detaliu inspirat din motorsport: logo-ul Brembo gravat pe disc servește drept indicator de uzură. Când acesta dispare, este timpul ca discul să fie înlocuit – un sistem vizual simplu și eficient.
Fără fante sau găuri: un nou standard pentru discurile ecologice
Deși discurile perforate sau cu fante sunt adesea asociate cu performanța ridicată, acestea generează mai mult praf printr-o abraziune crescută. În cazul Greentell, Brembo a optat pentru o suprafață netedă, argumentând că avansurile în știința materialelor au făcut ca fenomenul de „gassing out” – evaporarea materialului de pe plăcuțe – să nu mai fie o problemă, iar performanța la frânare să fie menținută la cel mai înalt nivel.
Piața țintă: Europa, dar și posibile extinderi
Deocamdată, tehnologia Greentell este destinată în principal pieței europene, pentru a ajuta producătorii auto să respecte normele Euro 7. Cu toate acestea, Brembo ia în considerare extinderea acestei soluții și pe alte piețe, în funcție de interesul manifestat de constructorii auto. În paralel, pentru segmentul aftermarket, compania oferă o alternativă similară numită Greenance, destinată reducerii emisiilor într-un mod accesibil și durabil.
Tehnologia Greentell demonstrează că inovația poate merge mână în mână cu sustenabilitatea, fără a compromite performanța. Într-o industrie în continuă schimbare, Brembo oferă un exemplu clar că reducerea impactului asupra mediului nu trebuie să însemne un pas înapoi în ceea ce privește eficiența sau siguranța.
Surse citate:
Motor1: interviu exclusiv cu Fabiano Carminati, Brembo
Automotive Engineering (2023): articol despre noile limite impuse de standardul Euro 7