Într-o colaborare de vârf în industria automotive, gigantul japonez Astemo, format din Nissin, Showa și Keihin, se lansează într-o inițiativă ambițioasă de a revoluționa componente critice ale motocicletelor: suspensiile și sistemele de frânare. Astemo, acronim pentru ‘Advanced Sustainable Technologies for Mobility’, a fost înființată în 2021 de Hitachi și Honda, fiecare având câte 40% din acțiuni, restul fiind deținut de compania de private equity JIC Capital.

Parteneriatul strategic dintre Showa și Nissin, două coloși recunoscuți pentru experiența lor în suspensii și frânare, respectiv, promite să aducă inovații semnificative în designul și performanțele acestor componente esențiale. Odată cu dezvăluirea conceptului ‘Harmonized Function Design’ la târgul EICMA din Milano în noiembrie anul trecut, Astemo a captat atenția industriei cu o viziune care integrează o etrieră de frână cu patru pistoane în partea de jos a unei furci inversate. Această unitate, fabricată dintr-un singur bloc de aluminiu, este declarată cu 200g mai ușoară decât combinația tradițională de furcă și etrier separat, având potențialul de a îmbunătăți accelerația și manevrabilitatea motocicletelor.

Unul dintre avantajele majore ale conceptului este disiparea mai bună a căldurii generate de frână, datorită unui design care acționează ca un radiator îmbunătățit, crescând suprafața de contact cu furca și reducând temperatura medie a etrierei cu până la 5%. Cu toate acestea, există și provocări, cum ar fi dificultatea întreținerii, deoarece etrierul nu poate fi separat pentru schimbarea ușoară a placuțelor de frână.
Recentele patentele depuse ale Astemo au detaliat variante mai realiste ale conceptului, inclusiv deschideri în partea frontală a furcii pentru a permite fluxul de aer să ajungă direct la etrier, îmbunătățind astfel răcirea. Aceste patente explorează sisteme cu etriere de frână montate radial, dar cu adăugarea unor deschideri pentru aer și structuri deschise ale suporturilor de etriere.

Inovațiile din domeniul sistemelor de ventilație pentru frână, tot mai complexe, observate în motocicletele de curse ca MotoGP și World Superbike, demonstrează importanța crescută a răcirii eficiente în acest domeniu. Tendințele din industrie indică deja adoptarea unor elemente similare pe motocicletele de stradă, precum CFMoto 675SR-R, evidențiind interesul crescând pentru îmbunătățiri semnificative în viitorul apropiat.
Astfel, parteneriatul dintre Showa și Nissin sub umbrela Astemo reprezintă o etapă semnificativă în evoluția tehnologiilor de suspensii și frânare, promițând să aducă beneficii palpabile în performanța și fiabilitatea motocicletelor viitoare. Această colaborare strategică nu doar că accelerează inovația în industria automotive, dar și stabilește un nou standard pentru eficiență și integrare în proiectarea motocicletelor moderne.