Publicația specializată RideApart a descoperit recent un brevet revoluționar depus de Polaris, care ar putea schimba radical modul în care vehiculele off-road își ajustează suspensia în timp real. Noua tehnologie promite reglaje instantanee ale amortizoarelor direct de pe volan, inspirate de supercarurile de ultimă generație.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Tehnologie de supercar, acum în off-road
În lumea vehiculelor utilitare sport (UTV), precum Polaris RZR sau Can-Am Maverick, suspensiile ajustabile electronic nu mai sunt o noutate. Modelele performante oferă deja setări de tip „soft”, „medium” sau „firm”, menite să ofere confort sau rigiditate în funcție de teren. Însă, aceste ajustări sunt adesea greu accesibile – ascunse în meniuri digitale, dependente de închiderea accelerației sau poziționate incomod pe bord.
Polaris pare să fi identificat această problemă și vine cu o soluție inspirată direct din lumea mașinilor sport de lux: un sistem de suspensie reglabilă din mers, controlat prin butoane amplasate pe volan. Exact ca la un Ferrari sau Lamborghini – doar că în loc de autostradă, ne gândim la dunele din Glamis, drumuri forestiere sau trasee montane.
Ce spune brevetul Polaris
Conform documentației descoperite de RideApart, brevetul Polaris descrie un „sistem de suspensie reglabilă pentru vehicul”, capabil să modifice în timp real parametrii amortizoarelor, fără a opri vehiculul și fără unelte speciale.
„Actuala dezvăluire se referă la o suspensie îmbunătățită pentru un vehicul, în special la sisteme și metode de control al amortizării și/sau revenirii pentru amortizoare. (…) Sistemul prezent permite operatorului să efectueze ajustări în timp real (‘on-the-go’) pentru a obține cel mai confortabil condus în funcție de teren și încărcătură.”
– extras din brevetul Polaris
Schițele atașate documentației arată un volan dotat cu butoane specializate, similar cu cele din cockpitul unei mașini de Formula 1. Acestea le-ar permite utilizatorilor să modifice setările suspensiei pe loc – fără a opri, fără a coborî, fără a naviga prin meniuri.
Ce urmează?
Deși brevetul este deja public, Polaris nu a făcut încă niciun anunț oficial privind implementarea acestei tehnologii pe modelele din gamă, inclusiv popularele RZR. Totuși, cum finalul anului este deseori momentul în care producătorii lansează noutăți pentru sezonul următor, nu este exclus ca această funcție să își facă apariția mai curând decât ne-am aștepta.
Impact pentru piața europeană și românească
Pentru pasionații de off-road din Europa – inclusiv România, unde Polaris are o prezență activă prin distribuitori și dealeri – această inovație ar putea însemna un pas important către un control mai fin al comportamentului vehiculului în funcție de condițiile variabile din teren. De la pădurile Carpaților la drumurile neasfaltate din Delta Dunării sau platourile montane din Apuseni, un sistem de suspensie reglabil „din mers” ar fi o adiție valoroasă pentru oricine folosește UTV-ul în scop recreațional sau utilitar.
Prin acest brevet, Polaris demonstrează încă o dată că nu se mulțumește doar cu performanța brută, ci urmărește rafinamentul tehnologic și experiența utilizatorului. Iar dacă această tehnologie va ajunge curând pe modelele de serie, ne putem aștepta la o nouă eră în off-road: una în care controlul suspensiei este la o apăsare de buton distanță – direct de pe volan.