Yamaha explorează noi frontiere tehnologice în domeniul motoarelor sport de înaltă performanță printr-un brevet recent care prezintă o versiune actualizată a modelului R1. Documentația depusă de constructorul japonez relevă un design revizuit al caroseriei motocicletei, incluzând orificii de evacuare a aerului activate automat, menite să optimizeze eficiența aerodinamică și performanța sistemului de răcire.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Sistemele cu fante mobile pentru radiatoare sunt folosite de zeci de ani în industria auto, în special pentru optimizarea fluxului de aer și eficiența consumului. Totuși, adaptarea acestora pentru motociclete de serie largă rămâne o raritate. Inițiativa Yamaha reprezintă un pas important în această direcție, compania optând pentru o abordare diferită față de modelele testate anterior de rivali precum BMW.
Noul design brevetat de Yamaha pentru R1 încorporează o carenă laterală mult mai extinsă decât cea actuală, prevăzută cu orificii de evacuare a aerului cald din spatele radiatorului, capabile să se deschidă sau închidă în funcție de condițiile de utilizare. Potrivit documentului, atunci când orificiile sunt închise, aerul este deviat în jurul carenei, ceea ce reduce rezistența la înaintare și limitează turbulențele produse de aerul evacuat.
Sunt descrise două versiuni ale acestei configurații: una cu un singur orificiu variabil pe fiecare parte a carenei și alta cu două orificii controlate separat, ceea ce permite un control mai precis asupra fluxului de aer.
Sistemul ia în calcul mai mulți parametri pentru a ajusta poziția lamelelor: temperatura lichidului de răcire, temperatura exterioară, poziția clapetei de accelerație, viteza vehiculului.
În scenarii cu accelerație maximă, documentul sugerează că sistemul poate prioritiza performanța în detrimentul răcirii pe termen scurt, păstrând orificiile închise pentru o aerodinamică cât mai curată. După atingerea unei viteze constante sau în fazele de decelerare, orificiile se pot deschide din nou pentru a reduce temperatura componentelor.
Soluțiile care permit o adaptare dinamică a fluxului de aer pot deveni elemente esențiale pentru performanță și eficiență. Acest brevet ar putea juca un rol important în reintegrarea modelului R1 în segmentul motocicletelor omologate pentru stradă în Europa, unde respectarea noilor reglementări privind emisiile este esențială. În prezent, modelul este disponibil în UE doar în versiune de circuit.