Organizatorii Campionatului Mondial MotoGP au anunțat că, începând cu anul 2027, toate clasele din competiție vor utiliza combustibili 100% nefosili. Decizia a fost confirmată de Comisia Marelui Premiu (GPC), care a stabilit și metoda de verificare a compoziției acestora.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Conform regulamentului, natura 100% nefosilă a combustibililor va fi evaluată prin testul C14. Acesta măsoară proporția izotopului de carbon C14 – prezent în mod natural în atmosferă, dar absent din substanțele fosile din cauza descompunerii în timp – raportată la cantitatea totală de carbon. Valorile obținute vor fi comparate cu nivelurile standard din atmosferă, cu o marjă de toleranță admisă. Astfel, combustibilul va trebui să prezinte un conținut de C14 similar cu cel atmosferic, eliminând posibilitatea provenienței din surse fosile.
Noii combustibili nu vor fi obținuți prin rafinarea petrolului, ci vor putea fi:
- biocombustibili, produși din surse biologice;
- e-combustibili, obținuți prin captarea directă a dioxidului de carbon din atmosferă.
Reprezentanții MotoGP au precizat că arderea acestor combustibili eliberează în atmosferă o cantitate de carbon echivalentă cu cea captată anterior în procesul de producție.
Primul pas către această tranziție a fost realizat în 2024, când regulamentul a impus ca minimum 40% din conținutul combustibililor utilizați să fie de origine nefosilă. Din 2027, această cotă va crește la 100%, înlocuind complet combustibilii actuali, care provin în mare parte din rafinarea țițeiului.