Președintele Statelor Unite, Donald Trump, a lansat un război comercial împotriva Canadei și Mexicului. Însă Volkswagen din Germania este pe cale să simtă o mare parte din această durere, relatează Politico.
Anul trecut, 44% din mașinile mărcii germane vândute în Statele Unite au fost produse în Mexic, potrivit firmei de analiză a industriei auto JATO Dynamics. Acesta este un rezultat al pieței auto nord-americane puternic integrate în temeiul acordurilor de liber schimb rupte de Trump.
Impunerea de către Trump a unui tarif de 25% pentru bunurile fabricate în Canada și Mexic înseamnă probleme suplimentare pentru producătorii germani de automobile. Aceștia își văd deja veniturile pe piața-cheie chineză diminuate din cauza încetinirii cererii și a creșterii concurenței din partea rivalilor locali.
Măsura lui Trump contrabalansează, de asemenea, o victorie obținută luni de producătorii de automobile, când președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat clemență cu privire la obiectivele UE privind emisiile din acest an, care, potrivit industriei, ar fi costat miliarde.
De ani de zile, producătorii germani de automobile au folosit Mexicul ca centru de producție cu costuri reduse. Țara a fost „destinația perfectă pentru a produce mașini” datorită acordurilor sale comerciale cu SUA – precum și cu America Latină, Europa și Orientul Mijlociu, a declarat Felipe Munoz, analist auto la JATO.
Factorii de decizie politică din Uniunea Europeană, conștienți de rolul vital al Mexicului în lanțul global de aprovizionare cu automobile, au încercat să protejeze producătorii de automobile de unele dintre amenințările lui Trump prin revizuirea acordului comercial al blocului cu Mexicul în ianuarie, oferind producătorilor europeni de vehicule rate de export favorabile în țară.
Audi, filiala VW, produce SUV-ul Q5 în Mexic pentru SUA și toate celelalte piețe din afara Chinei. Modelul a fost cea mai vândută mașină a companiei în 2023.
Dar tarifele lui Trump au subminat această strategie.
„După ce a investit milioane într-o fabrică pentru a produce Q5 în Mexic, în principal pentru SUA, cu doar un deceniu în urmă, acea fabrică pare dintr-o dată o investiție de elefant alb”, a declarat Matthias Schmidt, un analist auto european.