Reuters: Tesla a interzis ani la rând răscumpărarea mașinilor închiriate, invocând planul de a le transforma în „robotaxiuri”. În realitate, compania le-a vândut

tesla model x
Sursa foto: David Zalubowski / AP / Profimedia

În perioada 2019–2024, Tesla nu le-a permis clienților din SUA să cumpere mașinile la finalul leasingului, invocând planurile companiei de a le folosi ulterior într-o rețea de vehicule autonome. „Nu aveți opțiunea de a cumpăra. Le vrem înapoi”, declara Elon Musk în aprilie 2019, adăugând că „anul viitor, cu siguranță vom avea peste un milion de robotaxiuri pe drum”, conform Reuters.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Această rețea nu a fost însă lansată, iar mașinile returnate au fost revândute de Tesla, deseori cu adaosuri semnificative, potrivit a patru surse din cadrul operațiunilor comerciale ale companiei. Tesla a adăugat funcționalități prin upgrade-uri software, cum ar fi „Full Self-Driving” (vândut separat cu până la 15.000 USD) sau „acceleration boost”, și a revândut vehiculele la prețuri mai mari decât cele de buyout.

Deși legală, practica a fost contrară explicațiilor oferite public și a eliminat opțiunea uzuală din industria de leasing auto, potrivit căreia clientul poate cumpăra mașina la finalul contractului.

Tesla a extins politica inițială de interzicere a cumpărării de la Model 3 la toate modelele, motivând că vehiculele sunt rezervate pentru robotaxiuri. Totuși, mulți foști clienți au aflat ulterior că mașinile au fost vândute. „Minciuni despre imposibilitatea de a cumpăra. Mașina e vândută la licitație, nu transformată în robotaxi cum mi s-a spus”, a scris pe X Joe Mendenhall, un fost utilizator al unui Model Y.

Tesla a anulat în noiembrie 2024 această politică, anunțând că „opțiunea de cumpărare la final de leasing este acum disponibilă” pentru noile contracte.

Peste 314.000 de vehicule au fost livrate prin leasing de la începutul politicii, reprezentând aproximativ 4,4% din totalul livrărilor globale. Nu este clar dacă măsura a fost aplicată și în afara SUA.

În timp ce Tesla promova în continuare ideea lansării iminente a robotaxiurilor – cea mai recentă promisiune fiind pentru iunie 2025 în Austin, Texas – valoarea mașinilor second-hand a scăzut accentuat. Conform unei analize CarGurus, prețul mediu al unui Tesla folosit a scăzut cu 7,6% într-un an, în timp ce piața generală a înregistrat o scădere de 0,8%.

Într-o conferință cu investitorii din ianuarie, directorul financiar Vaibhav Taneja a pus scăderea marjei de profit pe „venituri mai mici din vânzarea mașinilor second-hand”.

Pentru clienții Tesla, explicațiile despre imposibilitatea cumpărării mașinilor au rămas aceleași până în toamna trecută. Unii, precum Marshall Distel din Vermont, regretă acum asocierea cu marca: „Îmi place mașina, dar nu-mi place ce se întâmplă la vârful companiei. Nu vreau să mai fiu asociat cu asta.”

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...