Numărul morților în accidente rutiere produse în România a scăzut cu 21% în ultimii 5 ani, însă rămâne cel mai ridicat din Uniunea Europeană. Comisia Europeană a publicat recent cifrele preliminare privind accidentele rutiere soldate cu victime la nivelul anului 2024, anunțând aproximativ 19.800 de morți în țările UE, în scădere cu 3% față de 2023. Deși a fost înregistrată o scădere, iar 600 de vieți au fost salvate, Comisia atrage atenția că ritmul progresului este prea lent.
În ultimii cinci ani, numărul victimelor a scăzut ușor în țări precum Grecia, Italia, Spania și Franța, dar a crescut în Islanda și Estonia. În prezent, doar Belgia, Bulgaria, Danemarca, Lituania, Polonia și Slovenia sunt în grafic să îndeplinească ținta stabilită în 2018 de reducere a morților și răniților grav din accidente rutiere cu 50% până în 2030.
Clasamentul general nu a suferit mari schimbări, cele mai sigure drumuri din UE regăsindu-se în continuare în Suedia (20 de victime la milionul de locuitori) și Danemarca (24/milion).
România rămâne țara cu cele mai periculoase drumuri din UE (77 victime/milionul de locuitori), fiind urmată de Bulgaria (74/milion).
Totuși, România a evoluat în 2024, înregistrând o scădere de 4%, de la 81 de victime la milionul de locuitori la 77. Față de 2019, scăderea este de 21%, iar față de media 2017-2019 este de 22%. Vecinii noștri bulgari, cu care am împărțit mult timp coada clasamentului, au avut o evoluție puțin mai bună. Scăderea lor în 2024 a fost de la 81 la 74 de victime, de 9%, iar față de anul 2019 scăderea a fost de 24%.
Media la nivel UE în 2024 este de 44 de morți din accidente la un milion de locuitori, în scădere de la 46 în 2023. Pentru fiecare victimă există aproximativ cinci răniți grav, ceea ce duce numărul acestora la 100.000 pe an.
Cele mai periculoase drumuri
La nivel UE, cele mai periculoase drumuri rămân cele din zona rurală, aproximativ 52% dintre accidentele cu victime petrecându-se pe aceste drumuri, față de 38% pe drumurile urbane și 9% pe autostrăzi.
Dintre victime, 77% sunt bărbați. Cele mai multe victime sunt între șoferii și pasagerii de mașini (44%), urmând conducătorii de motociclete și mopede (20%), pietonii (18%) și cicliștii (10%).