Înmatriculările de autovehicule noi, în România, au înregistrat o scădere de 10,4%, în prima lună a acestui an, faţă de ianuarie 2024, în timp ce pe segmentul autoturismelor full electrice s-a raportat o diminuare de 28,4%, respectiv o cotă de piaţă de 9,8%, reiese din datele Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Potrivit unui comunicat de presă al Asociaţiei de profil, transmis marţi AGERPRES, în privinţa înmatriculărilor de autoturisme noi (ce reprezintă aproximativ 88% din total piaţă) s-a consemnat o scădere de 5,9%, de la un an la altul.
În funcţie de segmentarea pe clase, există o evoluţie mixtă, după cum urmează: Clasa A (+3,1%), Clasa B (+8,2%), Clasa C (-2,2%), Clasa D (53,5%), Clasa E (+27,1%), Clasa F (+16,3%) şi SUV (-7,2%).
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 46,6%, în scădere cu 7,2% faţă de ianuarie 2025, urmat de Clasa C – cu o cotă de 27,3% (-2,2%) şi Clasa B – cu o cotă de 15% (+8,2%).
Totodată, în funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna ianuarie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează o creştere timidă, de 0,1%, până la o pondere de 59,5% în total. În acelaşi timp, autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel au înregistrat o scădere de 39% şi deţin o cotă de 9,8%.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) deţineau, în prima lună a anului 2025, o cotă de piaţă de 30,5%, care depăşeşte cu 20,7 puncte procentuale cota deţinută de motoarele diesel, aceasta din urmă categorie incluzând şi motorizările mild hybrid diesel, transmite Agerpres.
Autoturismele full electrice deţin o cotă de 9,8% din piaţă, în scădere de la 12,9%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid au ajuns la o cotă de piaţă de 5%, faţă de ianuarie 2024, când reprezentau 4,6%.
În topul primelor trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 625 de unităţi şi o creştere de 11,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Renault Megane (105 unităţi, +114,3%) şi Tesla Model 3 (cu 90 de unităţi).
De asemenea, în cazul autoturismelor Plug-in, clasamentul este condus de Volkswagen Golf – cu 51 de unităţi şi o creştere de 1.175%, urmat de Ford Kuga – cu 43 de unităţi (-37,7%) şi Mercedes Benz GLC (42 de unităţi).
Categoria autoturismelor hibride, fără reîncărcare din surse externe, are pe primul loc Dacia Duster, cu 394 de unităţi, apoi Toyota Yaris Cross (204 unităţi, +78,9%) şi Toyota Corolla (204 unităţi).
Conform datelor oficiale, în ianuarie 2025, vehiculele comerciale uşoare şi minibus au înregistrat o scădere de 33,6% a înmatriculărilor, raportat la ianuarie 2024, dintre care vehiculele comerciale uşoare fără minibus o scădere de 33,8%.
În această marjă, vehiculele comerciale uşoare electrice au atins, în prima lună a anului în curs, un volum de 231 de unităţi, comparativ cu 73 de unităţi, în ianuarie 2024.
Nu în ultimul rând, înmatriculările de vehicule comerciale grele şi bus s-au diminuat cu 32,7%, din care vehiculele comerciale grele, de peste 16 tone, plus autotractoarele, au înregistrat un recul 26,7%.
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile este o organizaţie non-profit, înfiinţată în anul 1994, membră a Organizaţiei Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.