Producătorul auto Stellantis a întrerupt fără o explicație oficială producția modelului electric Leapmotor T03 în uzina din Tychy, Polonia, la finalul lunii martie. Decizia vine într-un context politic tensionat, în care autoritățile chineze au transmis companiilor auto să înghețe investițiile în țările europene care susțin noile tarife impuse vehiculelor electrice din China, potrivit carscoops.com
Leapmotor T03 este vândut și în România și face parte din același segment cu Dacia Spring.
„În timp ce compania rămâne pe deplin implicată în lansarea vehiculelor Leapmotor în Europa, în acest moment evaluează diferite opțiuni de producție”, a transmis Stellantis într-o declarație recentă.
Deși oficial nu a fost oferit un motiv pentru oprirea producției, surse apropiate companiei au declarat că nu există planuri de reluare a asamblării modelului T03 în Europa.
Decizia afectează parteneriatul dintre Stellantis și Leapmotor, lansat în 2023, când grupul auto a investit 1,6 miliarde de dolari și a preluat un pachet de 21% din acțiunile companiei chineze. Printr-un joint venture în care Stellantis deține 51% din participație, grupul beneficiază de drepturi exclusive de producție, vânzare și export pentru vehiculele Leapmotor în afara Chinei.
Conform agenției Reuters, Polonia a fost una dintre cele zece țări din Uniunea Europeană care au votat în favoarea tarifelor suplimentare pentru mașinile electrice importate din China. Alte 12 state membre s-au abținut, iar cinci – inclusiv Germania – au votat împotrivă. În octombrie 2023, autoritățile chineze au cerut companiilor auto să suspende investițiile semnificative în țările care au sprijinit aceste măsuri comerciale.
Planurile inițiale ale Stellantis vizau chiar extinderea producției Leapmotor în Polonia.
În noiembrie anul trecut, compania a renunțat la intenția de a fabrica un al doilea model al mărcii chineze în uzina din Tychy. În paralel, vehiculele Leapmotor livrate din China sunt în continuare afectate de o taxă vamală de 21% în UE.
Potrivit publicației germane Handelsblatt, Stellantis ia acum în considerare mutarea producției în Spania, țară care s-a abținut la votul privind tarifele. Această alegere ar putea transforma Spania într-o opțiune mai favorabilă politic pentru viitoarea fabricare a modelului electric Leapmotor B10.