Supercondensatoarele sunt prezente de mai mult timp în zona electrificării auto dar, în ciuda simplității lor, utilizarea lor a fost limitată, un exemplu notabil fiind Lamborghini Sián. Acum, o firmă din Marea Britanie afirmă că a dezvoltat o nouă generație de supercondensatoare, care sunt mai mici și mai ușoare decât o baterie normală, transmite Autocar.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Ce sunt condensatorii și unde pot fi utilizați
Condensatorii sunt dispozitive de stocare a energiei electrice care se regăsesc în aproape toate produsele electrice. La fel ca bateriile, aceștia stochează și eliberează energie electrică, dar există câteva diferențe majore.
Condensatoarele sunt formate din doi electrozi separați de un strat izolator și, atunci când sunt conectați la o tensiune, se acumulează o sarcină electrică pe cele două plăci. Spre deosebire de baterii, nu are loc nicio reacție chimică, astfel încât condensatoarele se încarcă și se descarcă mult mai repede.

Dezavantajul condensatoarelor este densitatea energetică mult mai mică. În timp ce o baterie poate stoca cantități mari de energie, condensatoarele își pierd încărcarea foarte repede atunci când sunt conectate la o sarcină electrică, cum ar fi un motor sau alt echipament electric. Supercondensatoarele sunt versiuni mult mai mari și mai puternice ale componentelor mici care se găsesc în produsele electronice de larg consum.
Allotrope a dezvoltat un supercondensator de doar 1 kg
Când Honda a lansat FCX FCEV în urmă cu un sfert de secol, energia electrică provenită dintr-o combinație între sistemul său de pile de combustie și frânarea regenerativă era stocată în supercondensatoare. Dar, odată cu resursele imense investite în tehnologia bateriilor atât pentru utilizarea în vehicule electrice de înaltă tensiune și hibride, cât și pentru utilizarea în vehicule hibride ușoare de 48 V, bateriile au devenit elementul central în electrificarea autovehiculelor.

Compania britanică Allotrope afirmă că a produs un dispozitiv ce poate furniza o putere de până la 75 de cai putere dintr-un supercondesator de 1 kilogram, adică de 50 de ori mai mult decât o baterie litiu-ion echivalentă. Supercondensatorii produși de britanici pot stoca 4-15 Wh/kg, comparativ cu 7-8 Wh/kg în cazul tehnologiei actuale, afirmă firma. De asemenea, compania spune că acestea costă „o fracțiune” din prețul bateriilor obișnuite.