Tesla, acuzată că a manipulat subvențiile pentru vehicule electrice din Canada: peste 8.600 de mașini vândute în trei zile, conform unui articol carscoops.com
Tesla se află în centrul unei controverse majore în Canada, după ce patru dintre reprezentanțele sale au vândut un număr record de vehicule electrice într-un interval extrem de scurt, epuizând astfel peste 43 de milioane de dolari canadieni din fondurile destinate subvențiilor guvernamentale. Această situație a lăsat alți dealeri fără acces la programul de subvenții, iar oficialii canadieni se întreabă cum a fost posibil un asemenea fenomen.
În doar trei zile, Tesla a reușit să vândă 8.653 de mașini prin doar patru reprezentanțe din Canada, generând solicitări de subvenții în valoare de 43,1 milioane de dolari canadieni (aproximativ 30 de milioane de dolari americani). Această sumă reprezintă mai mult de jumătate din fondurile rămase ale programului iZEV, care oferea reduceri la achiziția de vehicule electrice.
În medie, fiecare reprezentanță Tesla a vândut 30 de mașini pe oră, ceea ce înseamnă 120 de vehicule vândute pe oră la nivelul celor patru locații. Cifra este și mai surprinzătoare având în vedere că acest ritm s-ar fi menținut 24 de ore pe zi, inclusiv în perioadele în care showroom-urile erau oficial închise.
Datorită acestui val brusc de vânzări, Tesla a absorbit o mare parte din fondurile de subvenții, lăsând alți dealeri fără acces la acestea. Potrivit Asociației Dealerilor Auto din Canada (CADA), 226 de dealeri au depus cereri pentru 2.295 de vehicule electrice, dar nu au fost rambursați, fiind astfel în pierdere cu peste 10 milioane de dolari canadieni.
În special în Quebec, unde multe showroom-uri sunt închise în weekend, dealerii nu au avut nicio șansă să participe la această cursă pentru subvenții. Terry Budd, un dealer auto care deține opt reprezentanțe în Canada, a declarat că nu a fost informat oficial despre încheierea programului iZEV și estimează că a pierdut aproximativ 175.000 de dolari canadieni din cauza cererilor neprocesate.
Spre deosebire de majoritatea dealerilor auto independenți, Tesla deține și operează direct showroom-urile sale din Canada. Această structură îi oferă un avantaj semnificativ, permițându-i să gestioneze rapid procesele de vânzare și să depună cereri de subvenție în bloc, fără întârzierile tipice ale dealerilor convenționali.
Huw Williams, purtător de cuvânt al CADA, a criticat această situație, declarând că „dealerii au acționat cu bună credință, oferind clienților subvențiile promise, dar acum riscă să nu fie despăgubiți de guvern.”
Autoritățile canadiene ridică semne de întrebare asupra modului în care Tesla a reușit să vândă un număr atât de mare de mașini într-un timp atât de scurt. Un oficial al Transport Canada a declarat pentru The Star că „Tesla nu a vândut acele mașini în acel weekend”, sugerând că ar putea exista nereguli în procesul de înregistrare și livrare.
Deși nu există nicio regulă care să împiedice Tesla să depună cereri de subvenție în bloc după livrarea mașinilor, această situație a ridicat suspiciuni în rândul oficialilor și al dealerilor rivali.
Momentan, guvernul canadian nu a anunțat măsuri oficiale împotriva Tesla, însă această controversă ar putea duce la o revizuire a regulilor privind accesul la subvențiile pentru vehicule electrice. Rămâne de văzut dacă Tesla va trebui să ofere explicații suplimentare și dacă alte „alarme” vor suna în săptămânile următoare.