Uniunea Europeană propune interzicerea fibrei de carbon în industria auto, clasând-o drept material periculos, într-o revizuire a Directivei privind Dezmembrarea și Reciclarea Vehiculelor, transmite carscoops.com
Propunerea are scopul de a face vehiculele mai prietenoase cu mediul, iar fibra de carbon este considerată dăunătoare datorită riscurilor pe care le poate prezenta la distrugerea sau reciclarea sa. Aceasta nu ar intra în vigoare mai devreme de 2029, oferind astfel timp producătorilor să se adapteze.
Fibra de carbon este apreciată în industrie pentru caracteristicile sale deosebite: este mai rezistentă decât oțelul și mai ușoară decât aluminiul, ceea ce o face ideală pentru reducerea greutății vehiculelor, în special pentru mașinile electrice care au deja o masă proprie ridicată din cauza bateriilor.
Datorită acestor avantaje, fibra de carbon este utilizată pe scară largă în automobilele premium și în supercar-uri sau hypercar-uri, unde performanța și designul sunt priorități esențiale.
Cu toate acestea, Uniunea Europeană a decis să reglementeze această utilizare.
Potrivit specialiștilor, când fibra de carbon este distrusă sau reciclata, filamentele pot deveni particule fine și pot provoca scurtcircuite în utilaje, dar și durere dacă intră în contact cu pielea umană sau căile respiratorii. De aceea, fibra de carbon este considerată periculoasă la eliminare, deși nu există încă un consens total asupra interzicerii sale în totalitate.
În 2024, piața globală a fibrei de carbon avea o valoare estimată de 5,48 miliarde de dolari, iar se estimează că aceasta va crește cu o rată anuală medie de 11%, ajungând la 17 miliarde de dolari până în 2035.
În prezent, automobilele reprezintă între 10 și 20% din aplicările fibrei de carbon, iar interzicerea acestui material ar putea avea un impact semnificativ asupra industriei auto, în special în Europa, unde majoritatea producătorilor premium utilizează acest material pentru a îmbunătăți performanțele și autonomia vehiculelor electrice.
Chiar dacă propunerea ar putea fi adoptată, se preconizează o rezistență considerabilă din partea industriei, care depinde de fibra de carbon pentru a răspunde cerințelor pieței auto moderne.
De asemenea, impactul economic ar putea fi semnificativ, având în vedere că firmele japoneze precum Toray Industries, Teijin și Mitsubishi Chemical, care controlează majoritatea pieței globale de fibră de carbon, sunt foarte active și în Europa, iar acest sector ar putea suferi pierderi considerabile dacă propunerea se transformă în lege.