Volkswagen și Stellantis evită temporar tarifele lui Trump. BMW, principalul producător european afectat

Producătorii auto Volkswagen şi Stellantis au confirmat că vehiculele fabricate în America de Nord vor fi scutite de noile tarife de 25% impuse de preşedintele SUA, Donald Trump, în timp ce BMW a anunţat că va fi supus acestor taxe, în contextul în care producătorii auto europeni se confruntă cu noile reguli comerciale, relatează CNBC, transmite News.ro.

Trump a ameninţat de mult timp cu impunerea de tarife asupra unor parteneri comerciali majori ai SUA, inclusiv Canada, Mexic şi Uniunea Europeană, iar săptămâna trecută au intrat în vigoare noile taxe vamale asupra bunurilor provenite din Mexic, Canada şi China, relatează CNBC.

Perspectiva tarifelor la import a stârnit îngrijorare în Europa, deoarece vehiculele şi utilajele reprezintă cele mai mari exporturi ale Uniunii Europene către Statele Unite. În 2023, UE a înregistrat un excedent comercial de 102 miliarde de euro (110,6 miliarde de dolari) în sectorul maşinilor şi vehiculelor faţă de SUA, această categorie reprezentând 41% din exporturile europene către America.

Cu toate acestea, unii dintre giganţii industriei auto europene ar putea, cel puţin temporar, să evite noile taxe. Săptămâna trecută, Casa Albă a acordat o amânare de o lună a tarifelor pentru producătorii auto ale căror vehicule respectă regulile Acordului SUA-Mexic-Canada (USMCA). Conform acestui acord, dacă cel puţin 75% dintre componentele unui vehicul provin din America de Nord, acesta poate fi exceptat de la noile tarife impuse importurilor din Canada şi Mexic.

”Vehiculele mărcii VW asamblate în America de Nord respectă regulile de origine USMCA şi sunt scutite de tarifele de 25%”, a declarat un purtător de cuvânt al Volkswagen într-un comunicat transmis prin e-mail.

”În calitate de producător auto global, monitorizăm îndeaproape evoluţiile din America de Nord şi evaluăm orice posibile efecte asupra industriei auto şi companiei noastre, ca urmare a tarifelor anunţate pentru SUA, Canada, Mexic şi Uniunea Europeană.”

Pe lângă marca sa principală, Volkswagen deţine şi alte branduri importante, inclusiv Skoda, Audi şi Bentley.

”Suntem pregătiţi să colaborăm cu factorii de decizie pentru a găsi soluţii care să sprijine industria auto din SUA, protejând în acelaşi timp oportunităţile economice pentru muncitori, companii şi consumatori”, a transmis gigantul auto pentru CNBC.

La rândul său, Stellantis, cunoscut pentru mărcile Jeep şi Dodge, i-a mulţumit lui Trump pentru exceptarea de la USMCA, într-o declaraţie de vineri, şi a promis să îşi extindă operaţiunile din SUA. Compania se numără printre marile firme care au primit o amânare de o lună înainte de intrarea în vigoare a aşa-numitelor tarife reciproce, programate pentru 2 aprilie.

”Împărtăşim obiectivul preşedintelui de a construi mai multe maşini americane şi de a crea locuri de muncă durabile în SUA. Aşteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu el şi echipa sa.”, a declarat Stellantis.

Acţiunile Stellantis, care deţine mai multe fabrici în Mexic, au crescut după anunţul lui Trump privind scutirea de taxe. Luni, titlurile companiei au înregistrat o creştere de peste 2% la Bursa de la Londra.

Situaţie ”volatilă şi complexă” pentru BMW

În schimb, gigantul german BMW a declarat că, dacă reglementările USMCA rămân în vigoare, compania va fi afectată de tarife.

”Situaţia actuală privind introducerea tarifelor la import în America de Nord este foarte volatilă şi complexă. Legătura dintre tarifele de import şi respectarea regulilor USMCA este cel mai recent anunţ. Dacă această reglementare rămâne în vigoare, BMW Group se va număra printre companiile afectate”, a transmis BMW într-un comunicat prin e-mail.

”Poziţia noastră rămâne neschimbată: comerţul liber, care a fost întotdeauna un principiu fundamental pentru BMW Group, are o importanţă imensă la nivel global. Este unul dintre cei mai importanţi factori de creştere şi progres. Tarifele, pe de altă parte, împiedică comerţul liber, încetinesc inovaţia şi creează un cerc vicios negativ. În cele din urmă, ele sunt în detrimentul clienţilor, făcând produsele mai scumpe şi mai puţin inovatoare.”

Într-o notă adresată clienţilor vineri, analiştii UBS au estimat că 10% din vânzările BMW în SUA provin din importuri din Mexic, în principal pentru modelele din seriile 2 şi 3, care au un preţ relativ redus.

”Merită menţionat că importurile BMW din Mexic în SUA erau deja supuse unor tarife. Tariful suplimentar ar trebui, teoretic, să genereze un impact asupra EBIT de aproximativ 400 de milioane de euro (înainte de creşterea preţurilor), ceea ce este relativ mic la nivel de grup (4%). Adevărata ameninţare pentru BMW şi alţi producători auto germani este posibilitatea unui tarif pentru maşinile fabricate în UE, care are un termen limită pe 2 aprilie”, au explicat analiştii.

Implementarea şi modificările tarifelor impuse de Trump importurilor din Canada şi Mexic, unde multe companii auto globale au fabrici, au declanşat o volatilitate semnificativă pe pieţele bursiere.

Luna trecută, după ce preşedintele a anunţat o amânare de 30 de zile pentru aceste tarife, pieţele globale au înregistrat un val major de vânzări în sectorul auto, iar evaluările companiilor au scăzut brusc.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...