Comutatoarele de alimentare cu combustibil ale motoarelor au fost întrerupte înainte de prăbușirea avionului Boeing al Air India, arată un raport preliminar / În accidentul aviatic au murit 260 de persoane

avionul beoing al air india prabusit
Sursa foto: Sam PANTHAKY / AFP / Profimedia

Alimentarea cu combustibil a motoarelor avionului Air India care s-a prăbușit luna trecută, ucigând 260 de persoane, pare să fi fost întreruptă la doar câteva secunde după decolare, potrivit unui raport preliminar, citat de The Guardian, transmite News.ro.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Zborul Air India AI171 s-a prăbușit într-o zonă rezidențială dens populată din Ahmedabad, pe 12 iunie, provocând moartea a 241 de pasageri și a 19 persoane aflate la sol. A fost cel mai grav accident aviatic din ultimii zece ani.

Avionul, un Boeing 787-8 Dreamliner, avea destinația Londra.

Conform normelor internaționale în aviație, statul care investighează un accident trebuie să depună un raport inițial cu concluzii preliminare în termen de 30 de zile de la incident.

Ce a concluzionat raportul preliminar

Raportul emis de Biroul Indian de Investigare a Accidentelor Aeriene (AAIB) a constatat că în cockpit, comutatoarele care controlează alimentarea cu combustibil s-au mutat în poziția „CUTOFF” (oprire). Raportul a sugerat că Boeing și producătorul de motoare GE nu au nicio responsabilitate aparentă pentru accident.

„Aeronava a atins viteza maximă înregistrată de 180 de noduri (viteza indicată) la ora 08:08:42 UTC, iar imediat după aceea, comutatoarele de combustibil ale motoarelor 1 și 2 au trecut din poziția RUN în poziția CUTOFF, la un interval de o secundă.”

„Parametrii N1 și N2 ai motoarelor au început să scadă de la valorile de decolare odată cu întreruperea alimentării cu combustibil.”

Avionul a început să piardă altitudine înainte de a trece de gardul perimetral al aeroportului.

Ce s-a auzit în cabina de pilotaj

Unul dintre piloți poate fi auzit pe înregistrarea din cabina de pilotaj întrebându-l pe celălalt de ce a întrerupt alimentarea cu combustibil.

„Celălalt pilot a răspuns că nu a făcut-o”, notează raportul.

Raportul nu precizează care replică aparține căpitanului și care copilotului, și nici cine a transmis apelul de urgență „Mayday, mayday, mayday” înainte de prăbușire.

Cine erau piloții

Căpitanul avionului era Sumeet Sabharwal, 56 de ani, cu 15.638 de ore de zbor, instructor Air India.

Copilotul era Clive Kunder, 32 de ani, cu 3.403 ore de experiență.

Raportul nu explică cum ar fi putut comutatoarele să treacă în poziția de oprire.

Punctul de vedere al experților

John Cox, expert american în siguranța aviației, a declarat:

„Un pilot nu poate muta accidental aceste comutatoare. Nu poți doar să le atingi și să se miște.”

Trecerea în poziția CUTOFF oprește aproape instantaneu motoarele și este folosită doar:

  • după aterizare
  • în situații de urgență, precum incendii la motor

Raportul nu menționează nicio urgență care ar fi justificat oprirea motoarelor.

Anthony Brickhouse, un alt expert american, a comentat:

„Dacă au fost închise de un pilot, de ce?”

John Nance a remarcat că intervalul de 1 secundă între comutatoare corespunde duratei necesare pentru a le închide pe rând.

„Un pilot nu ar opri niciodată motoarele în timpul zborului, mai ales imediat după decolare”, spune el.

Încercarea de reactivare a motoarelor

O secțiune a raportului descrie cum unul dintre motoare a încercat să repornească.

Reacții oficiale

Air India a declarat că cooperează cu autoritățile și că nu comentează alte detalii în timpul investigației.

NTSB (SUA): a mulțumit autorităților indiene, fără a recomanda vreo acțiune pentru operatorii de Boeing 787 sau motoare GE.

FAA (Administrația Federală a Aviației – SUA): a declarat că va urmări faptele și va acționa dacă va identifica riscuri.

Boeing: sprijină investigația și colaborarea cu Air India.

GE Aerospace: nu a oferit încă un comentariu.

Alte detalii din raport

Cel puțin cinci clădiri au fost distruse.

Avionul s-a prăbușit pe un cămin pentru studenți la medicină, din cadrul colegiului Byramjee Jeejeebhoy și al spitalului civil din apropierea aeroportului.

19 persoane aflate la sol au murit.

Cutiile negre și alte constatări

Ambele cutii negre au fost găsite:

  • una pe 13 iunie, pe acoperișul unei clădiri de la locul accidentului
  • cealaltă pe 16 iunie, în resturile avionului

Raportul respinge posibilitatea unui impact cu o pasăre, spunând că nu a fost observată activitate semnificativă a păsărilor în zona de zbor.

Cine se afla la bord

  • 169 cetățeni indieni
  • 53 britanici
  • 7 portughezi
  • 1 canadian
  • 12 membri ai echipajului

Singurul supraviețuitor

Vishwash Kumar Ramesh, cetățean britanic, a scăpat printr-o deschizătură din fuselaj.

Fratele său, Ajay, se afla și el în avion și nu a supraviețuit.

„Avionul părea că e blocat în aer. Apoi luminile au început să pâlpâie. Deodată s-a izbit de o clădire și a explodat. Nu-mi vine să cred că am supraviețuit. Am împins cu piciorul printr-o deschizătură și am ieșit târâș. I-am văzut murind pe însoțitorii de zbor, pe cei din jurul meu… am ieșit din dărâmături pe propriile picioare.”

Vishwash a fost unul dintre cei care i-au purtat sicriul fratelui său la crematoriul din orașul Diu, luna trecută.

Comunicatul Air India:

„Air India este alături de familiile celor afectați de accidentul AI171. Continuăm să deplângem pierderea și suntem pe deplin angajați să oferim sprijin în această perioadă dificilă. Colaborăm strâns cu autoritățile, inclusiv cu AAIB. Dată fiind natura activă a anchetei, nu putem oferi detalii suplimentare și redirecționăm toate întrebările către AAIB.”

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...