Delta Air Lines implementează un sistem de tarifare dinamică bazat pe inteligență artificială (AI), care stabilește individual prețul maxim pe care un client este dispus să-l plătească pentru un bilet de avion.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Compania americană a confirmat această direcție în cadrul ultimei conferințe de prezentare a rezultatelor financiare, în care președintele Glen Hauenstein a declarat că Delta urmărește să extindă utilizarea AI-ului la 20% dintre tarifele sale până la sfârșitul anului 2025, potrivit TheVerge.
„Vom avea un preț disponibil pentru acel zbor, la acea oră, pentru tine, ca individ”, a spus Hauenstein, explicând că noul sistem este „o reconstrucție completă a modului în care stabilim prețurile, acum și în viitor”.
Delta a început testarea acestei tehnologii anul trecut, aplicând-o inițial pe doar 1% dintre bilete.
În prezent, AI-ul influențează 3% din prețurile biletelor, iar rezultatele sunt considerate „uimitor de favorabile”, potrivit companiei.
Sistemul de tarifare AI este dezvoltat de compania Fetcherr, specializată în soluții tehnologice pentru industria de transport aerian. Fetcherr colaborează și cu alți operatori aerieni, precum Virgin Atlantic, Azul, WestJet și Viva Aerobus. În cazul Delta, AI-ul acționează ca un „super analist” care funcționează 24/7, analizând în timp real o gamă largă de factori pentru a stabili prețuri personalizate pentru fiecare pasager, în funcție de zbor și oră.
Delta nu este prima companie aeriană care variază prețurile biletelor în funcție de comportamentul clienților sau contextul rezervării. De ani de zile, industria aeriană aplică diferențieri de tarif în funcție de momentul rezervării, dispozitivul sau browserul folosit și chiar locația geografică a clientului. Totuși, utilizarea inteligenței artificiale duce această practică la un nou nivel de personalizare.
Hauenstein a recunoscut și posibilele riscuri ale acestei tehnologii: „Poate fi foarte periculos dacă nu este controlat și făcut corect.” Totodată, a subliniat că procesul de implementare este unul „multianual și în mai multe etape”.
Decizia Delta vine după o perioadă în care compania a fost criticată pentru alte forme de tarifare diferențiată. În luna mai, operatorul aerian a renunțat la o politică ce presupunea prețuri mai mari pentru pasagerii care călătoresc singuri, comparativ cu cei care fac rezervări de grup.
Introducerea unui sistem de tarifare bazat pe AI a generat reacții critice din partea organizațiilor pentru protecția consumatorilor și a unor oficiali publici.
Justin Kloczko, reprezentant al organizației Consumer Watchdog, a declarat că „încearcă să intre în mintea oamenilor pentru a afla cât sunt dispuși să plătească” și că „practic, ne hack-uiesc creierul.” Senatorul american Ruben Gallego a descris această practică drept „tarifare prădătoare”, menită „să stoarcă fiecare bănuț din clienți”.
Rămâne de văzut cum va gestiona Delta preocupările legate de confidențialitatea datelor și de echitatea tarifelor, într-un context în care AI-ul devine tot mai prezent în deciziile comerciale ale marilor companii aeriene.