Lockheed Martin dezvoltă o versiune a avionului F‑35 cu posibilitate de operare autonomă

avion f-35c la bordul unui portavion
Avion F-35C (Sursa foto: Wikimedia Commons / Seaman) Derek Kelley

Lockheed Martin avansează dezvoltarea unei versiuni a avionului de luptă F‑35 Lightning II cu posibilitate de operare autonomă, având ca obiectiv introducerea acestei capabilități în următorii doi-trei ani. Inițiativa transformă platforma de generația a cincea într-un sistem flexibil, capabil să execute misiuni fie cu pilot la bord, fie în regim complet autonom, în funcție de cerințele operaționale.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Potrivit unei analize Army Recognition, proiectul se bazează pe tehnologii avansate de inteligență artificială, materiale radar-absorbante de ultimă generație și sisteme electronice modernizate. Algoritmii autonomi integrați sunt dezvoltați în cadrul proiectelor clasificate Project Hydra și DARPA ACE (Air Combat Evolution) și sunt concepuți pentru a permite misiuni în spații aeriene contestate, fără intervenție umană.

„Această evoluție apropie F‑35 de performanțele generației a șasea, fără a modifica infrastructura actuală de producție și întreținere”, notează analiza.

Versiunea cu posibilitate de operare autonomă va permite ca F‑35 să fie folosit în două moduri: fie cu un pilot uman la bord, capabil să ia decizii complexe în timp real și să adapteze misiunea în funcție de contextul operațional, fie în regim autonom, în misiuni cu risc ridicat. În această a doua variantă, avionul poate fi utilizat pentru atacuri în adâncimea teritoriului inamic, suprimarea apărării antiaeriene sau operațiuni de război electronic, fără a pune în pericol viața unui pilot.

Lipsa echipajului uman aduce și alte beneficii: autonomie de zbor crescută, spațiu interior disponibil pentru combustibil suplimentar sau senzori și capacitatea de reacție imediată la amenințări. Sistemele autonome vor permite cooperarea cu drone de tip Collaborative Combat Aircraft (CCA), precum XQ-58A Valkyrie sau Boeing MQ-28 Ghost Bat.

Integrarea acestei capabilități va avea loc începând cu viitorul pachet de modernizare Block 4+, care include procesorul central Tech Refresh 3, interfețe modulare AI și sisteme electronice reprogramabile. Totodată, Lockheed Martin aplică noi materiale materiale cu proprietăți de absorbție a undelor radar pe bază de metamateriale, mai eficiente pe o gamă largă de frecvențe, fără a compromite ușurința întreținerii.

F‑35-ul cu posibilitate de operare autonomă va juca un rol-cheie în rețelele de luptă multi-domeniu ale viitorului, fiind integrat în arhitectura Joint All-Domain Command and Control (JADC2). Avionul va putea acționa ca nod de comandă și platformă de senzori, coordonând acțiuni aeriene, terestre, navale și cibernetice.

Primele demonstrații de zbor semi-autonom sunt programate pentru sfârșitul anului 2026, iar testările operaționale sunt planificate pentru 2027, sub coordonarea U.S. Air Force Life Cycle Management Center. Deși nu a fost anunțată o achiziție oficială pentru această variantă, Forțele Aeriene americane consideră capabilitatea esențială pentru conflictele viitoare în medii ostile.

F‑35 Lightning II este avionul de luptă multirole de generația a cincea al Departamentului Apărării al SUA, dezvoltat în trei variante: F‑35A pentru Forțele Aeriene, F‑35B pentru Pușcașii Marini și F‑35C pentru Marina. Varianta F‑35A, deja livrată în peste 400 de exemplare, reprezintă coloana vertebrală a strategiei americane de dominație aeriană pentru deceniile viitoare.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...