Directorul general al Dassault Aviation, Eric Trappier, a declarat că producătorul francez are capacitatea de a dezvolta independent un avion de luptă de generație a șasea, în cazul în care divergențele cu Germania privind viitorul proiect european FCAS nu sunt rezolvate. Afirmațiile vin pe fondul tensiunilor tot mai mari care amenință să pună în pericol programul comun lansat de Franța, Germania și Spania, conform Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Proiectul Future Combat Air System (FCAS), cunoscut și sub denumirea franceză SCAF, a fost inițiat în 2017 de președintele Emmanuel Macron și de cancelarul Angela Merkel, cu obiectivul de a dezvolta o platformă militară de peste 100 de miliarde de euro. Noul sistem ar urma să includă un avion de luptă de ultimă generație, capabil să opereze alături de drone și alte tehnologii avansate. Spania s-a alăturat inițiativei în 2019, consolidând influența Airbus, companie care reprezintă atât Germania, cât și Spania.
Însă, dincolo de ambițiile comune, proiectul a fost marcat de conflicte legate de împărțirea responsabilităților și a controlului. Germania acuză Dassault că blochează trecerea la faza următoare – realizarea unui prototip funcțional – prin insistența de a avea conducerea exclusivă asupra avionului pilotat. La rândul său, Dassault susține că dorește doar o clarificare a rolurilor și o autonomie mai mare asupra segmentului central al programului.
„Germanii pot să se plângă, dar aici știm cum să facem asta. Dacă vor să acționeze singuri, să o facă”, a spus Eric Trappier, la inaugurarea unei fabrici de componente pentru avioanele Rafale. Întrebat dacă Dassault are capacitatea să construiască independent un avion de a șasea generație, acesta a răspuns: „Da, dar aceasta este o decizie a guvernului francez. Știm să facem totul de la A la Z; am demonstrat asta de mai bine de 70 de ani”.
Surse franceze din industrie afirmă că tensiunile s-au amplificat după intrarea Spaniei în program, ceea ce a dublat ponderea Airbus și a diminuat influența Dassault. În schimb, surse germane acuză Dassault că încearcă să concentreze cea mai interesantă parte a activităților în Franța, subminând împărțirea egală a sarcinilor.
Trappier a explicat că Dassault nu se opune cooperării, dar dorește să dețină controlul asupra avionului cu echipaj, considerat piesa centrală a proiectului, lăsând Airbus libertatea de a gestiona segmentele pentru care are responsabilitate. „Suntem total deschiși la cooperare, inclusiv cu germanii, dar cerem doar un singur lucru: să ni se dea capacitatea de a conduce programul. Nu voi accepta ca trei dintre noi să stăm la masă și să decidem toate aspectele tehnice ale dezvoltării unui avion de nivel înalt. Vreau ca ‘cel mai bun atlet’ să decidă”, a precizat acesta.
În Germania, subiectul a devenit și unul politic. Cancelarul Friedrich Merz a subliniat în iulie că Franța și Germania trebuie să respecte acordurile deja stabilite privind împărțirea muncii. Între timp, rapoarte din presa internațională au indicat că Berlinul ar analiza opțiuni alternative, inclusiv colaborări cu Marea Britanie și Suedia, în cadrul proiectului rival GCAP.
Deși discuțiile dintre Dassault și Airbus continuă, un compromis nu a fost încă găsit. „Nu am stabilit un termen-limită pentru negocieri”, a spus Trappier. La rândul său, Airbus a transmis că rămâne angajată în succesul proiectului FCAS/SCAF și în respectarea acordurilor existente.