În 1991, un avion MiG-29 irakian ar fi reușit să doboare un Panavia Tornado britanic, potrivit unei cărți care folosește inclusiv informații din surse irakiene, transmite Aviation Wings. Incidentul este unul controversat, deoarece observatorii occidentali îl resping.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Autorii Yefim Gordon și Dmitriy Komissarov detaliază, în cartea „Mikoyan MiG-29 & MiG-35”, relatarea unui pilot al Forțelor Aeriene Irakiene, căpitanul Jameel Sayhood, care a afirmat că a doborât un avion Panavia Tornado al Forțelor Aeriene Regale Britanice (RAF) pe 19 ianuarie 1991, în timpul Războiului din Golf. Sayhood, care pilota un MiG-29, a descris misiunea sa ca un act de răzbunare după pierderea a doi piloți din unitatea sa cu două nopți înainte, aceștia fiind victime ale avioanelor F-15 americane.
Pe 19 ianuarie, Sayhood susține că era în așteptare, îngrijorat de superioritatea aeriană a coaliției și de pagubele suferite de bazele irakiene, ceea ce făcea dificilă contracararea amenințării. „Bazele, pistele, radarele, sistemele de război electronic și multe alte instalații ale noastre au fost distruse sau avariate”, a declarat el. În jurul orei 12:20, a fost alertat cu privire la sosirea unei formații de patru avioane – probabil avioane britanice Tornado – care ar fi putut viza baza Al-Waleed AB cu bombele lor.
La ora 12:26, pilotul a decolat, potrivit cărții. Ghidat de un sistem Ground-controlled interception (GCI), el ar fi zărit un avion inamic sub el și în dreapta sa, observând „umbra acestuia pe solul deșertului”. Sayhood a estimat distanța la „500 de metri, nu mai mult, și, aparent, ei nu m-au observat”.
Apoi, pilotul ar fi manevrat în spatele și deasupra avionului – pe care l-a identificat ca fiind un RAF Tornado – și a selectat o rachetă termoghidată R-60MK. După ce a primit confirmarea că ținta a fost achiziționată, Sayhood a tras. „O explozie uriașă a zguduit avionul, care în scurt timp a fost cuprins de flăcări și s-a prăbușit pe solul deșertului”, a explicat pilotul din Irak.
Avionul Tornado pierdut, aparținând Escadrilei nr. 31, era pilotat de Squadron Leader G.K.S. Lennox și îl avea la bord și pe navigatorul Squadron Leader K. P. Weeks, care au pierit, potrivit autorilor.
Observatorii occidentali resping afirmația lui Sayhood, afirmând că avionul Tornado cu numărul de serie ZA467 a fost de fapt doborât pe 22 ianuarie 1991 și atribuie pierderea acestuia unui sistem de rachete sol-aer (SAM).
Totodată, un alt avion Tornado al RAF a fost într-adevăr pierdut pe 19 ianuarie (ZA396), dar distrugerea sa este considerată oficial o lovitură confirmată a unei rachete sol-aer.