Ryanair amenință cu anularea unei comenzi de 30 de miliarde de dolari către Boeing, în cazul în care tarifele impuse de SUA vor conduce la creșteri de preț

Aeronava a companiei aeriene Ryanair
Photo by Wolfgang Vrede on Pexels

Ryanair, cea mai mare companie low-cost din Europa, a transmis că ar putea anula comanda de 330 de aeronave Boeing 737 MAX, evaluată la peste 30 de miliarde de dolari, în cazul în care noile tarife comerciale planificate de administrația americană vor conduce la scumpirea semnificativă a avioanelor livrate în Europa, potrivit Reuters.

Avertismentul a fost formulat de directorul general Michael O’Leary într-o scrisoare adresată unui membru al Congresului american. „Dacă guvernul SUA va continua cu planul său necugetat de a impune tarife, iar acestea vor afecta în mod semnificativ prețul exporturilor de aeronave Boeing către Europa, atunci vom reanaliza cu siguranță atât comenzile aflate în derulare, cât și posibilitatea plasării lor în altă parte”, a scris O’Leary.

Această poziție semnalează o înăsprire a tonului adoptat de Ryanair față de începutul anului. În martie, O’Leary declara că oficiali Boeing și-au exprimat încrederea, în discuții private, că avioanele vor fi exceptate de la tarifele impuse de SUA. Ulterior, în aprilie, șeful Ryanair a amenințat doar cu întârzierea livrărilor, iar acum ia în calcul anularea completă a comenzii.

Deși Ryanair a sugerat posibilitatea orientării către producătorul chinez COMAC, compania nu a mai purtat discuții cu acesta din 2011. În scrisoare, O’Leary a admis că o astfel de opțiune ar fi luată în calcul doar dacă avioanele COMAC ar fi cu 10–20% mai ieftine decât cele ale Airbus. Totuși, COMAC nu are încă certificare în Europa, iar Airbus, singurul competitor relevant al Boeing pe segmentul aeronavelor de mari dimensiuni, este deja complet rezervat până la finalul deceniului.

În lipsa unor alternative reale pe termen scurt, Ryanair are o marjă redusă de acțiune. Surse din industrie afirmă că o anulare completă a comenzilor este rară, fiind preferate amânările, întrucât companiile aeriene riscă altfel să piardă locul în linia de producție, afectându-și planurile de extindere.

De asemenea, contractele de achiziție nu conțin prevederi explicite legate de tarife vamale, deoarece industria aviatică a funcționat timp de decenii în lipsa acestora.

Tarifele se aplică doar în momentul în care avionul este livrat și transferul de proprietate este finalizat. Totuși, multe companii din sectorul aeronautic încep să-și revizuiască clauzele contractuale pentru viitoarele comenzi, anticipând o perioadă prelungită de incertitudini comerciale.

Boeing nu a oferit un punct de vedere până la publicarea informației.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...