Țările Uniunii Europene au susținut un plan care le-ar permite companiilor aeriene să înregistreze întârzieri mai mari ale zborurilor înainte de a fi obligate să compenseze pasagerii, o măsură controversată, care ar urma să fie compensată prin introducerea unor noi drepturi pentru călători, anunță TechXplore
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
În prezent, pasagerii din Europa au dreptul la compensații cuprinse între 250 și 600 de euro (echivalentul a 285–685 de dolari), în funcție de distanța zborului, pentru întârzieri de minimum trei ore.
Votul vine în ciuda opoziției Germaniei
Însă companiile aeriene se plâng că sistemul actual le impune costuri ridicate și le determină adesea să anuleze zboruri în loc să le opereze cu întârziere, din cauza efectelor în lanț asupra programului de zbor.
Majoritatea statelor UE au convenit joi seara târziu să modifice regulile, depășind opoziția puternică din partea Germaniei, în urma unor negocieri dificile desfășurate în Luxemburg.
Conform noilor reglementări, pragul de compensație ar urma să crească la patru ore pentru zborurile de până la 3.500 de kilometri sau între orașe din interiorul Uniunii Europene, suma stabilită fiind de 300 de euro.
Drepturile pasagerilor, în pericol
Pentru zborurile mai lungi, compensația de 500 de euro ar urma să se aplice abia după o întârziere de șase ore.
Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a criticat planul, afirmând că „noile praguri de eligibilitate vor priva majoritatea pasagerilor de drepturile lor la compensații”, întrucât cele mai frecvente întârzieri sunt între două și patru ore.
Organizația a cerut parlamentarilor europeni, care încă trebuie să aprobe textul, să apere drepturile pasagerilor.
Un „pas înainte” pentru consumatori
Nici companiile aeriene nu s-au declarat mulțumite de compromis. Grupul de lobby Airlines for Europe (A4E), care include Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair și easyJet , a criticat faptul că modificările „introduc și mai multă complexitate” decât planul inițial al Comisiei Europene.
Totuși, un purtător de cuvânt al federației franceze a industriei aeronautice a salutat acordul ca pe un „pas înainte” pentru consumatori.
Noile reguli „clarifică legea și vor evita numeroase dispute recurente în instanță”, a declarat purtătorul de cuvânt, Laurent Timset.
Ministrul polonez al infrastructurii, Dariusz Klimczak, a cărui țară deține în prezent președinția Consiliului UE, a salutat, într-o declarație, introducerea a „peste 30 de noi drepturi” pentru pasageri.
Ministrul francez al transporturilor, Philippe Tabarot, s-a declarat mulțumit de compromis
Acestea includ un „drept de redirecționare” către destinație cât mai rapid posibil, inclusiv prin zboruri operate de alte companii sau prin alte mijloace de transport.
Planul mai prevede un sistem prin care pasagerii să fie compensați automat pentru zborurile anulate în termen de 14 zile înainte de plecare.
De asemenea, este precizat în mod clar dreptul la asistență, băuturi, alimente, cazar, în caz de perturbare a călătoriei.
Ministrul francez al transporturilor, Philippe Tabarot, s-a declarat mulțumit de compromis.
„Textul ar fi putut fi mai ambițios, dar reprezintă un pas important spre îmbunătățirea calității serviciilor oferite pasagerilor aerieni”, a scris el pe X (fostul Twitter).