Cea mai mare navă specializată în transportul de automobile, cu o suprafață comparabilă cu 20 de terenuri de fotbal, a terminat voiajul inaugural la finele lunii trecute, când a andocat în portul brazilian Itajai, însă nu toată lumea a salutat venirea navei, transmite Reuters, potrivit Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
BYD, cel mai mare producător chinez de automobile electrice și hibride, oferă brazilienilor posibilitatea de a cumpăra automobile ieftine pe o piață unde tranziția la automobile ecologice este încă într-o fază incipientă. Oficialii din industria auto braziliană și liderii de sindicat se tem că valul de autoturisme marca BYD și de la alți constructori chinezi va afecta producția locală de automobile și va duce la pierderea de locuri de muncă.
Strategia BYD și extinderea pe piața braziliană
BYD a decis să recurgă la o flotă proprie de nave cargo pentru a-și accelera expansiunea peste hotare, iar Brazilia a devenit ținta principală, arată o analiză Reuters. Nava care a ajuns la finele lunii mai a fost a patra navă a constructorului auto chinez care a andocat în Brazilia în acest an, ceea ce duce numărul total de automobile BYD care au ajuns în Brazilia la 22.000 de vehicule.
BYD este doar unul dintr-un grup mai mare de producători chinezi care mizează pe Brazilia pentru creștere. Potrivit estimărilor principalei asociații a constructorilor de automobile din Brazilia, importurile de vehicule produse din China ar urma să crească cu aproape 40% în acest an, până la aproximativ 200.000, adică aproape 8% din numărul total de autoturisme înmatriculate în Brazilia.
Creșterea importurilor și reacțiile industriei auto
În acest context, oficialii din industria auto braziliană și sindicatele avertizează că China profită de tarifele vamale reduse temporar de Brazilia pentru a-și majora exporturile, în loc să investească în construcția de uzine și crearea de locuri de muncă în Brazilia.
De aceea, oficialii și sindicaliștii fac lobby pe lângă Guvernul brazilian să accelereze, cu un an, planul care vizează majorarea tarifelor braziliene la importurile de automobile electrice până la 35%, de la 10% în prezent, în loc să introducă treptat tarife mai mari.
Reacții și perspective din industrie
„Țările din toată lumea au început să își închidă porțile în fața chinezilor, numai Brazilia nu face asta. China profită de asta”, spune Aroaldo da Silva, lucrător la o uzină Mercedes-Benz și președintele IndustriALL Brasil, o confederație sindicală care regrupează șase sectoare industriale.
Brazilia este o destinație atrăgătoare grație pieței sale mari, a șasea cea mai mare piață auto din lume în funcție de volum, unde jucătorii existenți, precum Volkswagen, General Motors și Stellantis, construiesc de decenii autoturisme. Guvernul brazilian a introdus politici destinate să impulsioneze vânzările de automobile electrice și hibride iar BYD a profitat de asta.
În alte locuri, traiectoria de creștere a BYD este mult mai limitată, atât la nivel intern cât și peste hotare. Acasă, compania este implicată într-un război de prețuri agresiv în urma căruia a fost nevoit să taie prețurile pentru modelul entry-level Seagull până sub 10.000 de dolari, ceea ce i-a redus marjele de profit.
Bariere vamale pentru autoturismele chineze
Peste hotare, guvernele au început să impună bariere vamale pentru autoturismele chineze, inclusiv o taxă de 45,3% în Europa și tarife de peste 100% în SUA, la care se adaugă un embargou pentru software-ul chinez în autoturisme.
Ministerul brazilian al Industriei a precizat pentru Reuters că o cerere venită de la Asociația industriei auto din Brazilia (ANFAVEA), și de la alte organizații, pentru a introduce mai repede tarifele mai mari, este analizată în prezent. „Calendarul pentru reluarea treptată a tarifelor, împreună cu reducerea cotelor, a fost introdus pentru a permite companiilor să continue cu planurile lor de dezvoltare și să respecte maturitatea sectorului manufacturier din țară”, a adăugat un purtător de cuvânt al ministerului.
În 2015, Brazilia a eliminat tarifele pentru constructorii de genul BYD, în ideea de a stimula adoptarea de vehicule electrice, dar anul trecut a reintrodus o taxă de 10% pentru vehiculele electrice, pentru a încuraja investițiile în industria auto locală. Aceste tarife sunt programate să fie majorate la fiecare șase luni, pentru a ajunge la 35% în 2026.
BYD și alte companii chineze profită și de o schemă din Brazilia care le permite să importe fără taxe
De asemenea, BYD și alte companii chineze profită și de o schemă din Brazilia care le permite să importe, fără taxe, automobile hibride în valoare de 169 de milioane de dolari, și automobile electrice pe baterie în valoare de 226 milioane de dolari, până în luna iulie 2025. Asta a stimulat accelerarea livrărilor de automobile pentru a profita la maximum de cotele fără tarife, până în momentul în care vor expira.
În anul 2023, oficialii guvernamentali din Brazilia au salutat planurile BYD de a prelua o fostă uzină Ford din statul Bahia, ca o modalitate pentru a crea locuri de muncă și a accelera tranziția verde a țării. Însă o anchetă cu privire la abuzurile la care sunt supuși muncitorii pe șantierul uzinei a amânat momentul în care uzina va deveni complet funcțională, pentru luna decembrie 2026.
Un alt constructor auto chinez, GWM, a amânat cu mai mult de un an planurile sale de a începe să producă autoturisme la o fostă uzină Mercedes-Benz.
„Sprijinim venirea unor noi branduri în Brazilia pentru a produce, a promova sectorul de componente, a crea locuri de muncă și a aduce noi tehnologii. Însă în momentul în care un exces de importuri provoacă o diminuare a investițiilor în producția din Brazilia, asta ne îngrijorează”, a declarat președintele ANFAVEA, Igor Calvet.