Măsurile economice adoptate în România de guvernul Bolojan vor afecta vânzările de autoturisme noi din țara noastră. Cum taxa pe valoare adăugată va crește de la 19% la 21%, se preconizează că cererea de autoturisme noi va fi în scădere.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Totodată, faptul că programul Rabla este în continuare suspendat lasă dealerii cu stocuri de mașini care nu se vând, dar și cu contracte semnate cu clienții care nu pot fi onorate.
Director într-o rețea de dealeri: „Anularea” programului Rabla ne afectează direct
Într-un interviu exclusiv pentru TechRider.ro la lansarea brandului Chery în România, Lucian Dumitrescu, Product Manager al rețelei de dealeri AutoItalia, a mărturisit că cea mai mare problemă pe care rețeaua o traversează este amânarea programului Rabla. Dumitrescu spune că sunt multe contracte semnate pentru achiziția de mașini prin programul Rabla care nu mai pot fi onorate, din cauza suspendării programului.
„Haideți să pornim cu un program care ne afectează direct. E vorba de acea amânare de fapt sau… nici nu știu cum să o tratez, haideți să spunem anulare a programului Rabla.
Nu e vorba numai de noi, nu e vorba doar de AutoItalia, ci de toate celelalte companii în România care comercializează modele similare. Gândiți-vă că programul, în mod normal, dacă vom să comparăm cu anii anteriori, trebuia să înceapă undeva la final de martie sau început de martie. Și noi tot am colectat lead-uri, am semnat contracte.
În unele cazuri, am colectat și avansuri de la clienți. Acum, ne vedem în situația în care, cel puțin la mașini electrice, Guvernul a anunțat acel voucher pentru programul Rabla în care dă pe o mașină 7.500 euro. Nu vorbesc de mine ca importator, dar este imposibil de acoperit de către producători în totalitate. Sunt brand-uri în România care au încercat să acopere parțial, să încerce să subvenționeze parte din prima aceea de casare cu câteva mii de euro”, afirmă Lucian Dumitrescu.
„Suntem în negocieri cu grupul Stellantis să subvenționăm”
Lucian Dumitrescu spune că a reușit să subvenționeze o parte din eco-tichetul Rabla pentru modelele Chery. Tot acesta spune că grupul AutoItalia este în negocieri și cu producătorul de autoturisme Leap Motors, dar și cu compania-mamă Stellantis, pentru a subvenționa o parte din voucherul care se aplică pentru mașinile full-electrice.
„Vă dau un exemplu. La mașinile termice, vorbesc de motorizările benzină, cele diesel au cam dispărut, sunt puține acum existente pe piață, dar ele nu s-au calificat la programul nou anunțat. Practic, jucătorii, din ce am văzut, dar și noi, am reușit să co-finanțăm în parteneriat cu producătorul. Practic a fost o entitate formată din producător-importator-dealer, în care fiecare a venit cu partea lui. Și atunci, am reușit să acoperim parte din acea primă de casare la mașinile termice de 2.000 de euro și să ținem clienții aproape de noi. La fel și la varianta hibridă, unde prima casare este undeva la 2.500 euro, a putut fi acoperită parțial”, declară Product Manager-ul rețelei de dealeri AutoItalia.
Prima de casare, aproape imposibil de acoperit la modelele electrice
Dumitrescu a mai declarat că acoperirea primei de casare este un lucru greu de făcut, în special pentru modelele electrice din portofoliul AutoItalia. Acesta a mai spus, în exclusivitate pentru TechRider.ro, că rețeaua de dealeri este în negocieri cu grupul Stellantis pentru a subvenționa o parte din eco-tichetul pentru autoturismele electrice.
„(Prima de casare este) mai greu (de acoperit) la plug-in și aproape imposibil de acoperit la mașinile electrice. Sunt doar câțiva jucători care am văzut că încearcă să acopere undeva la 50%. Asta ne dorim și noi în momentul de față, în special pentru că, așa cum trebuie să reamintesc, noi suntem și importatorii brandul-ului Leap Motors, parte din grupul Stellantis.
A fost acel parteneriat semnat între grupul Stellantis și societatea Leap Motor International, prin care noi am fost nominalizați în urmă cu aproximativ un an să reprezentăm pentru acesta piața românească. Având în portofoliu două modele, T03 și C10, dar mașina de volum din portofoliul lor a fost T03. Avem câteva sute de contracte care sunt sub această taxă de 7.500 de euro.
Suntem negocieri cu producătorul Stellantis și cei de la Leap, astfel încât să încercăm și noi să subvenționăm. Nu știm acum cât o să reușim să întoarcem din acele contracte valide. Vom vedea. N-aș putea să vă spun vreo cifră, că n-am cum să vă dau acuma. E un proces în derulare”, a declarat Lucian Dumitrescu.
Soarta „Rabla”, decisă în al doilea pachet de măsuri economice
Vom afla care va fi soarta programului Rabla în momentul în care vom afla ce măsuri se vor lua în al doilea pachet de măsuri al guvernului Bolojan. Diana Buzoianu, ministra Mediului, Apelor și Pădurilor.
„Avem, deja, mai multe scenarii pentru fiecare dintre programele gestionate de AFM, care încă nu au fost lansate, iar “Rabla” pentru persoane fizice este unul dintre aceste programe. (…) În acest pachet doi de măsuri vom avea şi o decizie finală pentru toate programele, inclusiv “Rabla” – persoane fizice, persoane juridice, “Rabla” – UAT-uri şi aşa mai departe”, a menţionat Buzoianu, conform Economedia.
Nici situația din afara României nu este tocmai roz
Președintele Statelor Unite ale Americii a anunțat în noua sa „Lege mare și frumoasă” că nu va mai oferi stimulente financiare pentru achiziția de mașini electrice. Acest decret, alături de tarifele impuse în primăvara acestui an și mărite de la începutul lunii august, poate avea un efect negativ asupra pieței de mașini electrice, dar și a dezvoltării acestora.
Astfel, camioneta electrică Slate, susținută de fondatorul Amazon, Jeff Bezos, nu va mai costa „sub 20.000$”, ci „în jur de 20.000$” pentru versiunea de bază. Prețul inițial era calculat inclusiv cu ajutoarele federale de 7.500 de dolari.
Totodată, Volkswagen a anunțat că nu va mai exporta microbuzul electric ID.Buzz către State. Deși reacția oficială este că exportul este oprit „din cauza unei rechemări tehnice impuse de autoritățile americane”, se zvonește că motivul ar fi tarifele impuse de Donald Trump către mașinile din Uniunea Europeană.
Producătorul Mercedes-Benz a declarat scăderi în vânzări, tot din cauza tarifelor. Una dintre cele mai afectate piețe este chiar cea din State, unde cifrele de vânzări au scăzut cu 14% față de anul trecut. Producătorul german învinuiește tarifele impuse de administrația lui Donald Trump, dar și situația geopolitică mondială pentru scăderea de venituri, spunând că „livrările către dealeri au fost atent calibrate pentru a naviga prin noile politici tarifare globale”.