Tesla a devenit cel mai valoros producător de automobile din lume după lansarea sedanului Model 3 în 2017, urmat de crossover-ul Model Y. Acestea nu numai că au adus bani atât pentru Tesla, cât și pentru Elon Musk, dar au și deschis piața pentru modele electrice eficiente și accesibile. Cu toate acestea, producătorul american nu pare să mai aibă în plan noi modele, potrivit Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Cel mai nou model Tesla eșuează în vânzări
Tesla nu mai are aproape nimic în portofoliul de produse pentru șoferii umani, deoarece Musk reorientează compania către tehnologia de conducere autonomă și roboții umanoizi. Singurul model al producătorului auto de după lansarea compactelor Model 3 și Model Y, camioneta Cybertruck, a eșuat atât de mult în vânzări, încât compania SpaceX a cumpărat o multitudine de camionete electrice care nu au fost cumpărate de persoane fizice.
Un nou supercar Roadster, prezentat în 2017 ca prototip, nu a fost încă lansat și ar servi doar unei nișe de oameni cu venituri foarte ridicate. Anul trecut, producătorul auto a renunțat la un proiect de fabricare a unui vehicul electric de 25.000 de dolari și, în schimb, la începutul acestei luni, a introdus versiuni simplificate ale Modelului 3 și Modelului Y, care costă 37.000 și, respectiv, 40.000 de dolari.
Și asta este tot: Musk nu a promis alte vehicule noi sau reproiectate conduse de oameni. Neglijarea aparentă a activității sale principale de producție de automobile de către Tesla prezintă riscuri majore pentru investitori și va testa dacă pionierul american al vehiculelor electrice poate susține creșterea fără lansări regulate de noi modele, spun analiștii.
Analist: Clienții Tesla sunt mai interesați de tehnologia actualizabilă decât de aspect
Într-o industrie în care modelele au adesea o durată de viață scurtă și în care principalii rivali ai Tesla în China lansează noi vehicule într-un ritm amețitor în fiecare segment imaginabil, Tesla nu a reproiectat complet niciun model în ultimele două decenii. În schimb, Tesla continuă să trateze modelele sale ca pe niște telefoane care au nevoie doar de îmbunătățiri incrementale, livrate prin actualizări de software pentru a rămâne competitive.
Unii observatori din industrie nu văd niciun motiv pentru care acest lucru nu ar putea funcționa. Adrian Balfour, fondatorul unei firme de consultanță tehnologică care lucrează cu industria auto, este de părere că Tesla a reușit să ofere un „produs cu marjă mare, fără elemente inutile”, care servește clienților care sunt mai interesați de tehnologia sa actualizabilă decât de aspectul său.
Alții susțin că Tesla nu poate sfida la nesfârșit „legea gravitației” din industria auto, conform căreia vânzările scad odată cu învechirea modelelor. Tom Libby, analist la S&P Global Mobility, a declarat că rata de loialitate a clienților Tesla a scăzut drastic anul trecut și s-a îmbunătățit abia după ce Tesla și-a dublat cheltuielile medii pentru stimulente de produs.
Expirarea creditului fiscal a stimulat vânzările Tesla
Expirarea iminentă a creditului fiscal a stimulat vânzările de vehicule Tesla în al treilea trimestru, deoarece clienții s-au grăbit să cumpere pentru a beneficia de subvenție. Acest lucru a stimulat veniturile în rezultatele financiare trimestriale publicate miercuri de companie.
Cu toate acestea, profitul a scăzut cu 37% din cauza costurilor mai mari generate de tarifele impuse de Trump, a creșterii cheltuielilor de cercetare și dezvoltare și a scăderii veniturilor din vânzarea de credite de reglementare guvernamentale către alți producători de automobile.
Musk și alți directori Tesla au vorbit puțin în cadrul conferinței privind rezultatele financiare despre actuala activitate din domeniul auto, care a reprezentat 88% din veniturile din al treilea trimestru, concentrându-se în schimb pe planurile de viitor pentru robotaxi-urile autonome și roboții umanoizi.
Chinezii au redus rata de înnoire a mașinilor
În medie, producătorii auto din Statele Unite își revizuiesc modelele la fiecare opt ani, potrivit datelor S&P Global Mobility, un interval de timp care s-a scurtat în ultimul deceniu. Multe modele destinate pieței de masă sunt reproiectate mai frecvent, pe când vehiculele utilitare și de lux sunt revizuite mai rar.
Cu toate acestea, producătorii chinezi de vehicule electrice, conduși de principalul rival global al Tesla, BYD, au redus durata de dezvoltare a modelelor la doi ani sau mai puțin. Iterarea rapidă a permis producătorilor chinezi de vehicule electrice să „țină pasul cu tendințele, să țină pasul cu ceea ce fac produsele de consum”, a declarat analistul Dan Hearsch.
BYD, de exemplu, a lansat cel puțin 17 modele SUV între 2020 și 2025, aproximativ dublu față de numărul de SUV-uri noi sau reproiectate lansate de Ford în aceeași perioadă. În comparație, Tesla a lansat doar modelul triunghiular Cybertruck din oțel inoxidabil de la începutul producției Model Y, la începutul anului 2020.
Tesla lansat doar șase vehicule din 2008 până acum, inclusiv sedanul Model S, vehiculul utilitar sport Model X și prima sa mașină, Roadster cu două locuri, care a avut o viață scurtă. Doar modelele 3 și Y, care au aceeași platformă și majoritatea componentelor, s-au vândut în volume mari.
Musk a prezis că Tesla va vinde sute de mii de Cybertruck-uri anual. Până în prezent, în acest an, până în septembrie, Tesla a vândut aproximativ 16.000 de exemplare, potrivit firmei de cercetare Cox Automotive.