Membrii de stânga ai coaliției de guvernare din Germania au fost luați prin surprindere de o scrisoare trimisă Comisiei Europene de către partenerul lor de coaliție și Italia, în care se solicita o modificare imediată a legislației care să pună capăt vânzării de mașini cu emisii de CO2 începând din 2035. Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Întreprinderii și Made in Italy, cele două țări sunt „unite în solicitarea adresată Comisiei de a schimba imediat cursul în sectorul auto”.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Membru SPD: „Nu aveam cunoștință despre această scrisoare”
Atât scrisoarea, cât și implicarea lui Reiche au venit ca un șoc pentru social-democrați (SPD), care formează coaliția de guvernare împreună cu creștin-democrații conservatori ai cancelarului Friedrich Merz. SPD nu știa de existența scrisorii până când nu i s-a solicitat un comentariu, conform Politico.
„Nu aveam cunoștință despre această scrisoare. Ne așteptăm ca problemele de politică industrială și climatică să fie coordonate în cadrul guvernului federal și să nu se ia măsuri unilaterale”, a declarat Sebastian Roloff, membru SPD al Bundestagului.
Ministrul pentru Întreprinderi și Made in Italy, Adolfo Urso, susține că industria auto se află „la un punct de cotitură”, dar și că Italia și Germania sunt unite pentru a cere Comisiei „o schimbare de curs în domeniul automobilelor, acum. Cu responsabilitate, pragmatism și viziune”.
Italia, împotriva legislației din 2035 de la bun început
În cursul verii, prim-ministrul italian Giorgia Meloni a menționat discuțiile sale cu Merz și președintele francez Emmanuel Macron într-un discurs adresat parlamentului italian. În cadrul Consiliului Competitivitate al UE din septembrie, Franța a precizat că orice modificare a legislației din 2035 va trebui să includă cerințe ca autoturismele să fie fabricate în mare parte în Europa, lucru la care atât Berlinul, cât și Roma s-au opus.
Deși textul scrisorii nu a fost încă publicat, Italia a făcut presiuni intense împotriva legislației pentru 2035 încă de la început. Merz, între timp, s-a pronunțat împotriva interzicerii motoarelor cu ardere internă în campania electorală, dar a adoptat un ton mai moderat după preluarea funcției în mai, când a trebuit să se alăture social-democraților, mai conștienți de problemele climatice, pentru a forma un guvern.
Acest lucru a creat tensiuni politice interne, deoarece conservatorii, susținuți de puternicul sector auto german, susțin că încetarea vânzării de mașini cu motor cu ardere internă va afecta o industrie care se confruntă deja cu probleme enorme în trecerea la vehicule electrice, precum și cu concurența chineză și impactul tarifelor impuse de președintele american Donald Trump.