Povestea „Autostrăzii Ford”: de la promisiunea făcută americanilor la preluarea Automobile Craiova, la DEx 12, încă neterminat 18 ani mai târziu / Trecerea de la Oltcit la Ford în 27 de ani

Sursa foto: Wikimedia Commons/BaboneCar

Drumul Expres 12 Craiova-Pitești, sau „Autostrada Ford” cum a fost cunoscut inițial proiectul, ar urma să fie încheiat în 2025. Chiar dacă diverse tronsoane au fost deschise total sau parțial începând cu 2022, lipsește încă o parte din Tronsonul 4, mai exact bucata care face legătura între DEx12 și Autostrada A1 București-Pitești.

Inițial, după începerea proiectului, termenul de finalizare era 2021, însă întârzierea de 4 ani pălește dacă ne uităm la cât timp a fost nevoie de a transforma în realitate promisiunea făcută de autoritățile române companiei Ford la achiziția Daewoo România.

Totul a început în 2006, când statul român cumpărase deja înapoi fabrica de la Daewoo România pentru a o privatiza.

Ford și-a manifestat intenția de a cumpăra fabrica de la Craiova, ceea ce s-a și întâmplat în 2007, contra sumei de 57 de milioane de dolari, americanii plătind această sumă pentru 72,4% din Automobile Craiova. Atunci, Ford s-a angajat să facă învestiții de 675 de milioane de euro, să cumpere de pe piața internă de produse și componente, dar și să creeze locuri de muncă în zonă.

Tot în jurul anului 2007 a apărut promisiunea unui drum expres între Craiova și Pitești, din cauza aglomerației de pe ruta DN65 Craiova-Balș-Slatina. În următorii cinci ani nu s-a realizat nimic în acest sens. Mai mult, în 2012, s-a renunțat la proiect, guvernul Emil Boc susținând că nu se justifica un drum expres în zonă. Cu doar câteva luni înainte, conducerea Ford România anunțase că poartă discuții cu autoritățile pentru îmbunătățirea infrastructurii, compania pregătindu-se de lansarea producției modelului B-Max la Craiova.

CITEȘTE ȘI: ANALIZĂ 2024 a fost un an record pentru infrastructura din România, dar 2025 l-ar putea bate. Câți km de autostradă și drum expres ar putea fi finalizați

Între timp, tot în 2012, constructorul american a fost amendat cu 14 milioane de euro de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), iar ajutorul de stat scade de la 143 de milioane de euro la 75 de milioane, deoarece Ford România nu s-a ținut de cuvânt legat de investiții, dar nici de țintele de producție anunțate.

Ajungem în 2018, când Ford cere din nou autorităților române să construiască drumul promis în urmă cu 11 ani și să-l termine până în 2020, dar la finalul acelui an CNAIR abia selectase constructorii pentru primele două tronsoane.

Deja în 2020 devenise clar că drumul expres Craiova Pitești nu va fi gata până la termenul anunțat de autorități – 2021, însă un an mai târziu se deschidea tronsonul de 40 km între Robănești-Slatina, care cuprindea și punctul critic Balș.

În 2023 era gata și Slatina-Colonești, iar anul trecut s-a inaugurat Craiova-Robănești și o parte din ultimul tronson Colonești-Pitești.

În prezent 13 kilometri de drum despart Ford de drumul mult așteptat și statul român de un nou traseu rapid în zona de sud, iar potrivit datelor CNAIR șoseaua va fi gata cândva în perioada octombrie-decembrie.

Trecerea de la Oltcit la Ford în 27 de ani

Fabrica de autoturisme de la Craiova a luat naștere ca proiect în 1976, când statul român a încheiat un parteneriat cu constructorul francez Citroen pentru a produce în România un model de dimensiuni mici, iar producția Oltcit a început în 1982. Acest model a fost construit timp de șase ani, însă francezii s-au retras în 1988, iar Oltcitul a fost redenumit Oltena și producția a mers înainte. În 1994, coreeni de la Daewoo au preluat 51% din fabrica de la Craiova, iar apoi Daewoo România a început să asambleze modelul Cielo, sub licență de la compania-mamă, urmând apoi Tico, Espero, Matiz sau Nubira.

În 2002, compania-mamă Daewoo a avut probleme financiare grave și a fost cumpărată de General Motors, însă gigantul american nu a luat și fabrica din România. Cu toate acestea, fabrica de la Craiova a mai obținut licență să producă autoturisme încă trei ani.

În 2005, statul român a decis să cumpere compania de la coreeni, pentru a salva locurile de muncă, dar și pentru a o vinde mai departe unui investitor strategic, așa că a plătit 60 de milioane de dolari pentru cele 51 de procente deținute de coreeni.

Primele intenții Ford de preluare erau făcute publice în 2006, iar un an mai târziu se semna contractul între americani și statul român, contra sumei de 57 de milioane de dolari. Primul model Ford de după preluare, un Transit Connect, ieșea pe poarta fabricii în 2009.

Prima mașină Ford produsă în România a fost în 1935

Cu toate astea, mica furgonetă nu a fost prima mașină Ford produsă în România.

În 1931, Ford a venit în România și a deschis o reprezentanță, iar 4 ani mai târziu inaugura prima linie de producție din Europa de Est, în București. Acolo se puteau asambla anual aproximativ 2500 de autovehicule.

Producția fost oprită în 1940, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, iar în 1948 compania a fost naționalizată.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...