BREAKING Lovitură pentru Big Tech: Comisia Europeană amendează Apple și Meta cu 700 de milioane de euro pentru încălcarea legislației digitale a UE / Sancțiunile ar putea atrage furia lui Trump

Steaguri ale Uniunii Europene fluturând în fața sediului Comisiei Europene din Bruxelles
Sursa foto: Kenzo TRIBOUILLARD / AFP / Profimedia

Comisia Europeană a amendat Apple cu 500 de milioane de euro și pe Meta cu 200 de milioane de euro, pentru încălcarea legislației digitale a UE, a anunțat miercuri Executivul de la Bruxelles într-un comunicat

Aceste sancțiuni sunt primele de acest tip impuse în temeiul noului Regulament european privind piețele digitale (DMA), care a intrat în vigoare în 2024, cu scopul de a pune capăt abuzului de poziție dominantă din partea Big Tech.

Apple a fost sancționată pentru clauze abuzive în magazinul său de aplicații App Store, în defavoarea furnizorilor de aplicații și a clienților acestora. La rândul său, Meta a fost amendată pentru încălcarea unei norme europene care reglementează utilizarea datelor cu caracter personal.

Amenzile UE ar putea alimenta tensiunile cu președintele american Donald Trump, care a amenințat că va aplica tarife vamale împotriva statelor care sancționează companiile americane.

Sancțiunile vin în urma unei investigații derulată Comisia Europeană pe o perioadă de un an, pentru a stabili dacă aceste companii respectă Legea privind piețele digitale, care urmărește să permită accesul companiilor rivale mai mici pe piețele dominate de giganții tehnologici.

Redăm mai jos comunicatul Comisiei Europene:

Astăzi, Comisia Europeană a constatat că Apple și-a încălcat obligația antidirecție în temeiul Actului legislativ privind piețele digitale (DMA) și că Meta a încălcat obligația DMA de a oferi consumatorilor posibilitatea de a alege un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal. Prin urmare, Comisia a amendat Apple și Meta cu 500 de milioane EUR și, respectiv, 200 de milioane EUR.

Cele două decizii vin în urma unui dialog amplu cu întreprinderile în cauză, care le permite să își prezinte în detaliu punctele de vedere și argumentele.

Decizie de neconformitate privind condițiile de conducere ale Apple

În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, dezvoltatorii de aplicații care își distribuie aplicațiile prin intermediul App Store de la Apple ar trebui să fie în măsură să informeze clienții, în mod gratuit, cu privire la ofertele alternative din afara App Store, să îi orienteze către aceste oferte și să le permită să facă achiziții.

Comisia a constatat că Apple nu respectă această obligație. Din cauza unei serii de restricții impuse de Apple, dezvoltatorii de aplicații nu pot beneficia pe deplin de avantajele canalelor alternative de distribuție în afara App Store. În mod similar, consumatorii nu pot beneficia pe deplin de oferte alternative și mai ieftine, deoarece Apple împiedică dezvoltatorii de aplicații să informeze direct consumatorii cu privire la astfel de oferte. Societatea nu a reușit să demonstreze că aceste restricții sunt necesare în mod obiectiv și proporționale.

Ca parte a deciziei de astăzi, Comisia a ordonat Apple să elimine restricțiile tehnice și comerciale privind conducerea și să se abțină de la perpetuarea comportamentului neconform în viitor, ceea ce include adoptarea unui comportament cu un obiect sau efect echivalent.

Amenda aplicată Apple ia în considerare gravitatea și durata nerespectării.

Astăzi, Comisia a închis, de asemenea, ancheta privind obligațiile Apple în materie de alegere a utilizatorilor, datorită implicării timpurii și proactive a Apple cu privire la o soluție de conformitate. Puteți găsi mai multe informații cu privire la aceste decizii aici.

Decizia de neconformitate privind modelul Meta de „consimțământ sau plată”

În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, gatekeeperii trebuie să solicite consimțământul utilizatorilor pentru combinarea datelor lor cu caracter personal între servicii. Utilizatorii care nu își dau consimțământul trebuie să aibă acces la o alternativă mai puțin personalizată, dar echivalentă.

În noiembrie 2023, Meta a introdus un model binar de publicitate „Consimțământ sau plată”. În cadrul acestui model, utilizatorii de Facebook și Instagram din UE au avut posibilitatea de a alege între a-și da consimțământul pentru combinarea datelor cu caracter personal pentru publicitatea personalizată sau a plăti un abonament lunar pentru un serviciu fără anunțuri publicitare.

Comisia a constatat că acest model nu este conform cu Regulamentul privind piețele digitale, deoarece nu le-a oferit utilizatorilor opțiunea specifică necesară de a opta pentru un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal, dar care este echivalent în alt mod cu serviciul „anunțuri personalizate”. De asemenea, modelul Meta nu a permis utilizatorilor să își exercite dreptul de a consimți în mod liber la combinarea datelor lor cu caracter personal.

În noiembrie 2024, după numeroase schimburi cu Comisia, Meta a introdus o altă versiune a modelului de anunțuri personalizate gratuite, oferind o nouă opțiune care se presupune că utilizează mai puține date cu caracter personal pentru a afișa anunțuri publicitare. În prezent, Comisia evaluează această nouă opțiune și își continuă dialogul cu Meta, solicitând societății să furnizeze dovezi ale impactului pe care acest nou model de anunțuri îl are în practică.

Fără a aduce atingere acestei evaluări în curs, decizia de astăzi de constatare a neconformității se referă la perioada de timp în care utilizatorilor finali din UE li s-a oferit opțiunea binară „Consimțământ sau plată” numai între martie 2024, când obligațiile prevăzute de Actul legislativ privind piețele digitale au devenit obligatorii din punct de vedere juridic, și noiembrie 2024, când a fost introdus noul model de anunțuri al Meta.

Amenda aplicată Meta ia în considerare, de asemenea, gravitatea și durata neconformității, remarcând în același timp că deciziile de astăzi luate împotriva Apple și Meta sunt primele decizii de neconformitate adoptate în temeiul Regulamentului privind piețele digitale.

Astăzi, Comisia a constatat, de asemenea, că serviciul de intermediere online Facebook Marketplace al Meta nu ar mai trebui desemnat în temeiul Regulamentului privind piețele digitale. Decizia survine în urma unei cereri depuse de Meta la 5 martie 2024 de reexaminare a desemnării Marketplace. În urma unei evaluări atente a argumentelor Meta și ca urmare a măsurilor suplimentare ale Meta de asigurare a respectării legislației și de monitorizare continuă pentru a contracara utilizarea Marketplace de către întreprinderi către consumatori, Comisia a constatat că Marketplace avea mai puțin de 10 000 de utilizatori comerciali în 2024. Prin urmare, Meta nu mai îndeplinește pragul relevant care dă naștere unei prezumții potrivit căreia Marketplace este un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali ajung la utilizatorii finali.

Pașii următori

Apple și Meta trebuie să se conformeze deciziilor Comisiei în termen de 60 de zile, în caz contrar riscând penalități cu titlu cominatoriu.

Comisia își continuă colaborarea cu Apple și Meta pentru a asigura conformitatea cu deciziile Comisiei și cu Regulamentul privind piețele digitale în general.

Contextul

La 25 martie 2024, Comisia a deschis investigații de neconformitate cu privire la normele Apple privind orientarea în App Store și la „modelul de plată sau de consimțământ” al Meta. La 24 iunie 2024 și la 1 iulie 2024, Comisia a informat Apple și, respectiv, Meta cu privire la opinia sa preliminară potrivit căreia societățile au încălcat Regulamentul privind piețele digitale.

Apple și Meta au avut posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare examinând în detaliu toate documentele din dosarele de investigație ale Comisiei și răspunzând în mod cuprinzător în scris la constatările preliminare ale Comisiei. Comisia poate amenda întreprinderile neconforme cu până la 10 % din cifra lor de afaceri anuală globală.

Pentru mai multe informații și cele mai recente știri privind Actul legislativ privind piețele digitale, vă rugăm să consultați site-ul web al Comisiei”.

  • Alexandru-Cristian Stănescu este jurnalist în grupul G4Media din 2021. În timpul petrecut la G4, Alex a acoperit secțiunea de Politică Externă, de la conflictele din Orientul Mijlociu și războiul din Ucraina până la diplomație euro-atlantică și alegerile prezidențiale din SUA. De asemenea, a contribuit prin munca sa la proiectul european pentru tineri ENTR. Înainte de a ajunge la G4Media, Alex a debutat în presă în perioada facultății, la revista economică Reporter Global. Alex este licențiat în jurnalism, cu o lucrare despre fake news și combaterea dezinformării, la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC), din cadrul Universității din București. Ulterior, a studiat programul de master Jurnalism și Comunicare Politică, tot la FJSC. Alex este pasionat de tehnologie, istorie, muzică rock, povești despre spionaj și fantasy/SF, precum Harry Potter, Star Wars, The Lord of the Rings, Cyberpunk și Assassin's Creed. Printre hobby-urile sale se numără baschetul, jocurile video, filmele și serialele de acțiune, thriller și mister.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...