După luni de întârziere, șeful Petagonului va desemna în această săptămână compania care va construi următorul avion de luptă stealth al Marinei SUA

Avion american F-18 decolând de pe un portavion
Sursa foto: Alireza Boeini / Alamy / Profimedia

După luni de întârziere, Pentagonul va selecta încă din această săptămână compania de apărare care va proiecta și construi următorul avion de luptă stealth al Marinei, au declarat pentru Reuters un oficial american și două persoane familiarizate cu decizia.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Va fi un efort de miliarde de dolari pentru un avion considerat esențial în eforturile SUA de a contracara China.

Boeing Co și Northrop Grumman Corp concurează pentru a fi alese să producă avionul, denumit F/A-XX. Noul avion proiectat să decoleze de pe portavion va înlocui flota F/A-18E/F Super Hornet a Marinei, care este în serviciu din anii 1990.

Decizia de a merge mai departe cu selecția a fost luată vineri de secretarul Apărării, Pete Hegseth, a declarat oficialul american și una dintre persoane.

Marina SUA ar putea anunța câștigătorul competiției pentru construirea avionului de vânătoare încă din această săptămână, a declarat una dintre persoane. Însă obstacolele de ultim moment au întârziat progresul avionului Marinei în trecut și ar putea face acest lucru din nou, au declarat surse.

Întârzierile în cazul F/A-XX pun în evidență întrebări mai ample despre viitorul aviației navale și rolul portavioanelor în confruntarea cu China. Întârzierea programului sau privarea acestuia de fonduri ar putea lăsa Marina fără un avion de vânătoare modern capabil să opereze de pe portavioane în anii 2030 și după aceea, subminând potențial capacitatea flotei de a-și proiecta puterea.

Este preconizat că F/A-XX va avea capacități avansate de camuflaj, autonomie și rezistență îmbunătățite, precum și capacitatea de a se integra atât cu avioane de luptă fără pilot, cât și cu sistemele de apărare aeriană ale Marinei bazate pe portavioane.

Întârziere

O dispută privind finanțarea, care a avut loc în primăvara și vara între Pentagon și Congres, a întârziat avansarea programului.

Pentagonul a solicitat 74 de milioane de dolari pentru avionul cu reacție, pentru a-l menține la „finanțarea minimă pentru dezvoltare”. Unii oficiali ai Pentagonului au încercat să amâne programul cu până la trei ani, invocând preocupări legate de capacitatea ingineriei și a lanțului de aprovizionare, a scris Reuters în luna mai.

Congresul și Marina Militară au dorit să avanseze cu atribuirea unui contract. Congresul a alocat 750 de miliarde de dolari pentru a accelera avionul cu reacție F/A-XX în cadrul proiectului de lege privind reducerea impozitelor și cheltuielile, care a fost semnat în această vară. În plus, Congresul a alocat 1,4 miliarde de dolari suplimentari pentru F/A-XX în anul fiscal 2026.

Pe lângă disputa privind finanțarea, în timpul întârzierii de câteva luni s-a dezbătut și dacă contractorii din domeniul apărării Northrop și Boeing vor avea dificultăți în a produce avionul la timp.

Oficialii din domeniul apărării au dezbătut dacă Boeing ar putea angaja suficienți ingineri pentru proiect după ce a câștigat un contract pentru construirea avionului F-47 al Forțelor Aeriene ale SUA în martie, au spus surse. De asemenea, au dezbătut dacă Northrop ar fi afectat de creșterea costurilor programului de rachete balistice intercontinentale Sentinel, care vizează înlocuirea rachetelor Minuteman III învechite, au spus sursele.

Numărul de avioane F/A-XX, valoarea și calendarul exact al programului rămân confidențiale, dar contractele anterioare de acest tip, cum ar fi cel pentru F-35, au avut o valoare de zeci de miliarde de dolari pe durata lor de viață.

Marina SUA intenționează în continuare să cumpere peste 270 de avioane Lockheed Martin Corp F-35C pentru flota sa de portavioane. La începutul acestui an, Lockheed Martin (a fost eliminat din competiția F/A-XX.

Primele avioane de producție sunt așteptate să intre în serviciu în anii 2030, în timp ce avioanele F/A-18 sunt așteptate să rămână în serviciu până în anii 2040.

  • Ștefan Munteanu este un jurnalist specializat în domenii variate precum tehnologie, inteligență artificială, securitate cibernetică și apărare. Articolele sale acoperă noutățile din industrie, analize și impactul tehnologiei asupra societății. El este pasionat de inovațiile digitale și are un interes puternic pentru cele mai recente evoluții geopolitice.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...