Noua armă aeriană a Coreei de Nord ar putea debloca secretul rachetelor intercontinentale

Avion radar rusesc de ultimă generație
Credit foto: Avia-Forum / east2west news / WillWest News / Profimedia

În decembrie 2023, analiștii de la sol au remarcat o mișcare neobișnuită pe imaginile din satelit ale aeroportului internațional Sunan din Phenian. O aeronavă veche de transport, de fabricație sovietică, era modificată cu piloni montați deasupra aripilor, relatează Foreign Policy.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Recent, regimul a confirmat indirect suspiciunile atunci când Kim Jong Un a inspectat oficial interiorul aeronavei, și a prezentat publicului o platformă de supraveghere radar aeropurtată, un sistem pe care Coreea de Nord nu l-a mai avut până acum.

Noua aeronavă, dotată cu radar, promite să schimbe fundamental modul în care Phenianul monitorizează peninsula coreeană. Radarul aeropurtat îi permite regimului să „vadă” de la mare altitudine mișcările avioanelor și rachetelor sud-coreene sau americane, chiar și pe traiectorii joase, ceva imposibil de realizat complet din cauza terenului muntos și a limitărilor radarului terestru.

Dar poate cea mai importantă funcție a acestui nou sistem nu e legată de supravegherea inamicilor, ci de un vis tehnologic pe care Coreea de Nord încearcă să-l realizeze de zeci de ani, dezvoltarea unor focoase nucleare pentru rachete balistice intercontinentale (ICBM) care pot reintra cu succes în atmosferă.

Radarul din aer, o tehnologie militară și inginerească

Sistemele radar aeropurtate sunt de decenii un element de bază în dotarea armatelor avansate. Spre deosebire de radarele fixe, cele din aer pot „vedea” dincolo de curburile Pământului și pot identifica din timp amenințările cu traiectorie joasă,cum sunt rachetele de croazieră.

În cazul Coreei de Nord, unde relieful montan împiedică acoperirea completă a teritoriului, un astfel de sistem oferă un avantaj semnificativ. De asemenea, radarul aerian poate identifica decolările de rachete din Coreea de Sud, ceea ce oferă un avertisment timpuriu conducerii de la Phenian.

În plus, această platformă poate funcționa ca un hub de comunicații pentru aeronavele militare nord-coreene, transmițând în timp real informații despre ținte către bombardierele tactice, unele dintre ele folosite pentru lansarea rachetelor de croazieră.

Totuși, Coreea de Nord deține un număr foarte limitat de avioane de transport care pot fi modificate în acest scop, iar până acum a fost observată o singură aeronavă echipată. Aceasta nu poate rămâne în aer permanent, ceea ce înseamnă că va fi folosită strategic, mai ales în perioade de criză sau în timpul exercițiilor militare ale SUA și Coreei de Sud.

Legătura cu rachetele nucleare

Cel mai ambițios potențial al radarului aeropurtat este acela de a ajuta Phenianul să înțeleagă, și să rezolve, o problemă critică: reușita reintrării focoaselor nucleare în atmosferă, fără a se dezintegra. Deși Coreea de Nord a făcut progrese semnificative în dezvoltarea ICBM-urilor, nu a demonstrat încă, în mod convingător, că aceste rachete pot supraviețui reintrării, o condiție esențială pentru funcționarea armelor nucleare cu rază lungă.

Din cauza dimensiunii reduse a teritoriului și a riscului diplomatic, Coreea de Nord testează rachetele sale la distanțe mult mai mici decât cele reale, lansându-le pe traiectorii abrupte și scurte în Marea Japoniei. Aceste teste „compresate” expun focoasele la temperaturi și viteze extreme, care nu reflectă condițiile reale de reintrare, dar pot duce la eșecuri neelucidate.

În plus, Coreea de Nord pierde contactul radar cu rachetele după ce acestea coboară sub 140 de kilometri altitudine, ceea ce înseamnă că nu poate monitoriza finalul traiectoriei și, implicit, succesul sau eșecul reentry-ului.

Aici intervine aeronava radar. Aceasta ar putea patrula deasupra Mării Japoniei în timpul testelor, observând în detaliu momentul în care focoasele se dezintegrează, și poate chiar oferind indicii despre cauze.

Tehnologie din Rusia?

Rămâne o întrebare majoră: cum a reușit Coreea de Nord această modernizare? Deși nu există dovezi concludente, unii analiști suspectează transferuri tehnologice recente din Rusia, cu care Phenianul a dezvoltat legături militare tot mai strânse în ultimii ani.

Având în vedere că echipamente rusești au fost deja observate pe nave nord-coreene, nu e exclus ca Moscova să fi contribui, direct sau indirect, la noul proiect radar.

Un pas înainte, dar nu suficient

Deși promițător, radarul aeropurtat nu este o soluție magică. Nu va rezolva lipsa materialelor rezistente la temperaturile extreme de reintrare, dar poate oferi regimului datele critice care lipsesc pentru a înțelege mai bine ce nu funcționează. Pentru o țară izolată și supusă sancțiunilor, acest avantaj poate fi decisiv în accelerarea dezvoltării celor mai periculoase arme din arsenalul său.

În plus, radarul poate sprijini și testele de rachete de croazieră, care necesită o cartografiere detaliată a terenului pentru navigație. Coreea de Nord a început deja să folosească rachete de tip Hwasal (convenționale) și Pulhwasal (nucleare), dar succesul lor depinde de o precizie tehnologică greu de atins fără testare extinsă. Aeronava radar poate urmări zborul acestor rachete cu mai multă fidelitate decât radarele de la sol, furnizând date critice pentru îmbunătățirea ghidajului.

Nu doar un simbol de putere tehnologică

Aparatul de zbor modificat de Coreea de Nord nu este doar un simbol de putere tehnologică; este o piesă strategică într-un puzzle care vizează supraviețuirea regimului și consolidarea descurajării nucleare.

Dacă va fi folosit eficient, ar putea însemna un pas important către atingerea unui obiectiv urmărit de decenii: o rachetă balistică intercontinentală complet funcțională și letală. Cu alte cuvinte, un „ochi în cer” care privește spre viitorul nuclear al Coreei de Nord.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...