Departamentul american al Apărării (DoD) a negat existența oricărui „Kill Switch” pentru cele mai recente avioane de luptă F-35, relatează Militarnyi.
Informația a fost confirmată de către Lockheed Martin, producătorul avioanelor, pe contul său oficial de X.
‘There is no kill switch’—The F-35 'kill switch' rumor has been debunked.
“After weeks of speculation, the Pentagon formally denies having the ability to remotely disable @LockheedMartin’s F-35 fighter jets.”
— F-35 Lightning II (@thef35) March 18, 2025
DoD a precizat că, deși sistemele de pe avioanele de luptă de generația a cincea sunt supuse unui anumit nivel de control de către Statele Unite și Lockheed Martin, dezactivarea lor nu privează aeronava de capacitatea de a efectua zboruri și misiuni de luptă.
Declarația a fost făcută în urma unor relatări din mass-media occidentale care susțineau că avioanele de luptă F-35 sunt echipate cu un „Kill Switch”, care permite guvernului SUA sau companiei Lockheed Martin să incapaciteze de la distanță o întreagă flotă de aeronave, dacă este necesar.
Relatările au evidențiat în mod special Autonomic Logistics Information System (ALIS) și Multifunction Advanced Data Link (MADL), ambele gestionate de Lockheed Martin. Cu toate acestea, aceste sisteme sunt concepute exclusiv pentru colectarea și transmiterea datelor, mai degrabă decât pentru controlul de la distanță al aeronavei.
ALIS, care se ocupă de diagnosticare, logistică și întreținere, îi oferă lui Lockheed Martin informații esențiale cu privire la eventualele probleme, defecțiuni și starea generală a sistemului. Acest lucru asigură o depanare mai rapidă și o deservire mai eficientă a aeronavelor.
În același timp, MADL este un sistem global de comunicații integrat cu rețelele militare americane, permițând oricărui cumpărător de F-35 să acceseze un sistem unificat de poziționare și partajare a datelor. Acest lucru îmbunătățește coordonarea și facilitează operațiunile comune în timpul misiunilor de luptă.
Deși sunt controlate integral de SUA, aceste sisteme sunt mai degrabă de natură auxiliară decât esențiale pentru funcționalitatea și controlul deplin al aeronavei.
Potrivit informațiilor oficiale, alte sisteme de la bord nu au capacități de control de la distanță, contrar afirmațiilor făcute de mass-media internațională pe fondul tensiunilor tot mai mari dintre SUA și Uniunea Europeană. Aceasta include Germania, care intenționează să achiziționeze avioane de luptă F-35A pentru a înlocui Panavia Tornado IDS european ca purtător de arme nucleare.
Militarnyi a scris anterior că Nuno Melo, ministrul portughez al apărării, a anunțat că țara exclude achiziția de avioane de luptă F-35, făcând referire la îngrijorările legate de imprevizibilitatea politicilor americane și de climatul geopolitic actual.
El a precizat că, drept alternativă la achiziționarea avioanelor F-35, sunt luate în considerare avioane de luptă de fabricație europeană.
La rândul său, Canada reconsideră achiziția de F-35 pe fondul tensiunilor cu Statele Unite. Acest lucru a fost declarat de Bill Blair, noul ministru al apărării al Canadei, la doar câteva ore după ce a fost numit din nou în această funcție în cadrul noului cabinet al prim-ministrului Mark Carney.